Hjem / Elbiler / Slik skal Renault redde strømmen

Slik skal Renault redde strømmen

En ting vi ikke tenker så mye på er at strømmen vil få kjørt seg når de blir veldig mange elbiler på veiene. Om alle lader på samme tidspunkt kan det bli krise. Men Renault har «kjøpt» seg en løsning som kan være med på å løse dette.

Franskmennene er blant de ledende innen elbil-segmentet, ettersom Zoe er en av de mest populære elektriske modellene på markedet. Så de føler muligens at de har et visst ansvar for den framtidige strømbruken. Utfordringen blir å få folk til å lade bilene sine på ulike tider, slik at det ikke blir store hopp i strømforbruket i visse perioder. Såkalte «peaks» må unngås.

Annonse

Problemet vil bli størst i de store byene. Og da dukker det opp nok en utfordring. For i de store byene parkerer de fleste ute på gata, og kan dermed ikke lade om natten og lignende. Da blir det ladning på dagtid utenfor jobben. Og det er ikke bra om de fleste gjør det på den måten.

Renault vil hjelpe til med å løse dette problemet etter at de har kjøpt 25 prosent av selskapet Jedlix. Dette er et nederlandsk oppstartsselskap fra Eneco Group som har spesialisert seg på smarte og bærekraftig ladeløsninger for elbiler. De to har vært partnere siden 2015, så dette er ikke noe nytt samarbeid.

Men med aksjekjøpet vil de nå samarbeide enda tettere for å løse ladeutfordringene.

‒ Med Jedlix vil vi tilby nye løsninger for å gjøre ladningen ‒ og dermed bruken av elbiler ‒ enda enklere og billigere, sier Gilles Normand, en visepresident hos elbilavdelingen i Renault.

Løsningen ligger i en ladeapp som frister brukeren med belønninger om bilen lades på «ugunstige» tidspunkter ‒ sett fra brukerens perspektiv.

Gjennom appen kan brukeren fortelle hvor mye bilens MÅ lades. Appen vil da lade bilen automatisk opp til dette minimumsnivået, og vil deretter gå inn i en smart-modus for resten av ladningen.

Om strømprisen er flytende vil den da velge det billigste tidspunktet, og systemet vil fungere slik at bilen lades når det er minst etterspørsel etter strøm.

I tillegg vil Z.E. Smart Charge belønne brukere en gang i måneden. Brukerne vil motta en sum, for eksempel etter hvor langt unna fullt ladet de har vært.

Appen vil bli rullet ut i Europa neste år, og kan heldigvis brukes av begge de to store mobilsystemene iOS og Android. Altså vil den fungere på de aller fleste telefonene slik som iPhone og Samsung.

Renault-gruppen er i ferd med å bli en av de store i bilverden, og vi finner både Dacia, Renault Samsung Motors, Lada og Alpine blant merkene deres, og er også med i en allianse med Nissan og Mitsubishi. Alliansen utgjør den fjerde største bilprodusenten i verden.

De er i tillegg både i formel 1 og formel E.

Jedlix på sin side har samarbeidet med både BMW og Tesla i tillegg til Renault, og er oppkalt etter Anyos Jedlik ‒ ungareren som er den «ukjente» oppfinneren av elektriske motorer. Så de har litt av en arv å leve opp til.

Å være med på å redde strømsituasjonen i framtiden er jo en måte å gjøre det på.

Se video av hvordan appen fungerer øverst i saken.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *