Hjem / Nyheter / Slik ser framtidens sportsbil ut

Slik ser framtidens sportsbil ut

Ut med den tradisjonelle motoren, bort med batteripakken ‒ og selvreparerende. Slik går det når Lamborghini slår seg sammen med MiT i Massachusetts.

For rundt ett år siden signerte Lamborghini en avtale med Massachusetts Institute of Technology (MiT) om å utvikle framtidens sportsbil ‒ Terzo Millennio. Og de smarte hodene på MiT ligger ikke på latsiden, og bilen ‒ selvsagt eldrevet ‒ tar sakte men sikkert form.

Og de er virkelig nytenkende hos MiT.

Selv om det er en elbil er det ikke en tradisjonell sådan. Batteripakken og den sentrale motoren er skrotet. De skal nemlig lagre energien rundt hele bilen, og motoren? Jo, som vi har sett flere andre gjøre, de plasserer en intern motor på hvert av hjulene.

For å kunne lagre den energien en sportsbil krever uten å bruke batterier forsker de på mulighetene rundt det de kaller «superkondensatorer». Dette er noe de allerede begynte å forske på for fem år siden med modellen V12 Aventador, og MiT skal se på mulighetene til å ta dette et steg videre.

Terzo Millennio, som for øvrig betyr det tredje årtusen, skal for det meste kles i lette materialer som karbonfibre. MiT har som mål om å kombinere dette med lagringsmetoder for energi, og de vil også bruke teknologi som overvåker materialet. De vil fylle ørsmå tomrom i mikrokanaler med selvreparerende kjemikaler, slik at små sprekker og andre skader kan fikse seg selv.

Fjerner man både batteripakken og den sentrale elmotoren frigjøres det mye plass som kan brukes på designet. Terzo Millennio ser fortsatt ut som en Lambo, og den har fått Y-formen både foran og bak. Men de kan virkelig ta høyde for aerodynamikk med denne modellen, så også her forsker italienerne og amerikanerne på den beste løsningen. Her skal luften flomme på mest mulig effektiv måte.

Og du får ikke «bare» en sportsbil om du casher ut for denne om noen år. Nei, MiT skal faktisk sette inn en virtuell cockpit som har litt av en egenskap. Du kan nemlig sette deg bak rattet, og finne fram til diverse racerbaner i verden. Og kjøre deg en runde rundt for eksempel Imola-banen i Italia med Terzo Millennio ‒ uten å være redd for å krasje. Akkurat som et dataspill.

Men det er kanskje ikke så farlig å krasje framtidens sportsbil? Den reparer jo seg selv.

Se video av framtidens sportsbil øverst.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *