Hjem / Nyheter / Slik kan Oslo lukkes med bommer
Innfelt er kartforslaget som viser hvordan Oslo kan mures inn med bomstasjoner.
Innfelt er kartforslaget som viser hvordan Oslo kan mures inn med bomstasjoner.

Slik kan Oslo lukkes med bommer

Det er nå sendt ut et forslag om hvor 53 bomstasjoner i og rundt Oslo kan plasseres. Målet er å unngå snikkjøring.

I notatet fra Statens vegvesen som er sendt til Akershus kommune og Oslo kommune skriver de at de nye bomstasjonene som tilhører trinn 2 i Oslopakke 3 etter planen skal være i drift fra 1. mars 2019, altså knapt halvannet år fra nå av.

Og vi snakker her om et toveis betalingssystem. Det vil si at de kjørende skal betale begge veier, altså både inn og ut av stasjonene. Men dette skal likevel ikke bli dyrere enn dagens system.

«Eksempelvis betaler en med dieselbil i dag 59 kroner for én passering i rush. Med toveisprinsippet vil bilisten betale 29,50 kroner hver vei.

Ved passering av bygrensen betaler du kun for passering inn til Oslo.»

Timesregelen skal også videreføres. Det vil si at bilistene kun skal betale for en passering selv om flere bompunkter passeres i Osloringen og Indre Ring i løpet av 60 minutter.

Det foreslås å etablere en indre bomring med 39 bompunkter med toveis betaling rundt Ring 2 og med armer mot Sinsen/Grefsen og Trosterud, samt en byring med 14 nye bomstasjoner for enveis betaling på Oslos bygrense fra Romerike og Follo. Mellom Oslo og Bærum foreslås det ingen endringer.

Til sammen blir dette 53 nye bomstasjoner.

Notatet advarer mot «snarveier» hvor det kan snikes rundt bommene.

«Erfaring fra dagens bomring viser at der det er mulighet for snikkjøring for å unngå å betale passeringsavgift, der snikes det.»

Målet er å mure igjen Oslo med bomstasjoner så godt det lar seg gjøre, uten å måtte stenge alternative veier som bilistene måtte finne. Et annet element er å unngå å «dele» nabolag, slik at noen må betale mens andre slipper.

Slik ser de for seg bomstasjonene mellom Akershus og Oslo.

ID Bomstasjon Kommune
BG1 Rv 4 Skillebekk Oslo
BG2 Rv 163 Østre Aker vei Oslo
BG3 Høybråtenveien Lørenskog
BG4 Starveien Oslo
BG5 E6/Rv159 Karihaugen Oslo
BG6 Solheimsveien Lørenskog
BG7 Gamleveien Lørenskog
BG8 Ljansbrukveien Oslo
BG9 E18 Mosseveien Oslo
BG10 Rosenholmveien Oslo
BG11 Fjellveien Oppegård
BG12 Skiveien Oppegård
BG13 E6 Taraldrud Ski
BG14 Enebakkveien Oslo

I selve Oslo er det altså foreslått 39 nye bomstasjoner, med Ring 2 som et slags utgangspunkt. Slik ser kartforslaget ut:

Slik kan Oslo «bombarderes» med betalingspunkter. (Ill.: Google Maps)
Slik kan Oslo «bombarderes» med betalingspunkter. (Ill.: Google Maps)

Det er Oslopakke3-sekretariatet som har lagt fram forslaget til plassering av de nye bomstasjonene. Dette skal nå på lokalpolitisk høring til berørte kommuner i Akershus, samt til Oslo kommune.

Oslo bystyre og Akershus fylkesting skal fatte den endelig beslutningen om plassering, og planen er at det endelige vedtaket fattes i desember 2017.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *