Hjem / Nyheter / Slik feirer Toyota 20 år med Yaris
Toyota feirer 20 år med Yaris med en skikkelig gullbil kalt Y20. (Alle foto: Toyota)
Toyota feirer 20 år med Yaris med en skikkelig gullbil kalt Y20. (Alle foto: Toyota)

Slik feirer Toyota 20 år med Yaris

En liten Toyota-modell runder 20 år. Det feires med en spesiell gullbil samt en liten tøff utgave.

For ganske eksakt 20 år siden, under Paris Motor Show, viste Toyota fram en ganske så snodig bil. Den var på størrelse med Toyota Starlet, hadde mildt sagt et spesielt design svøpt i en slags gullfarge, og hadde et dashbord hentet rett ut fra en sci-fi-film.

Selv navnet var underlig i forhold til det Toyota hadde for vane å komme med.

Det var Toyota Yaris ‒ kultbilen Yaris.

Navnet skal visstnok stamme fra gresk mytologi, hvor gudinnen Khariter representerer skjønnhet, sjarm og menneskelig natur. Khariter heter på engelsk Charites, som igjen blir Charis. Så Charis ble Yaris. Vel, det er iallfall hva historien sier.

Da den ble vist i 1998 var det kanskje ikke skjønnhet som ble forbundet med modellen, men sjarm hadde den i bøttevis. Yaris er litt som bobla, Smart, Fiat 500 og andre små spesielle bybiler som det ikke er mulig å ta feil av, og det er komplett umulig å være i dårlig humør når man sitter i en slik.

Så har da også Yaris etablert seg som Toyotas bestselgende modell i Europa i to tiår, og den settes da også sammen på en fabrikk i franske Valenciennes. Den er en europeisk sjarmør.

Yaris runder altså 20 år når årets Paris Motor Show åpner 2. oktober. Og Toyota har ikke tenkt å la anledningen gå fra seg, og kommer dit med en bursdagsmodell som har fått navnet Y20 ‒ som kan tolkes både som Yaris 20 eller Year 20.

Y20 Launch-Edition-modellene kommer selvsagt i samme gullfarge som originalen i 1998, men med en kontemporær twist i form av et mørkt grått tak. Dette er en hyllestversjon, men Toyota vil videreføre modellen i Active-versjonen av Yaris etter den begrensede versjonen er solgt.

Toyota opplyser at standard- og bi-tone-versjoner vil være tilgjengelige, sistnevnte kommer i sølv, perlemor eller svart, med tak i en ny, mørk gråfarge.

Om du studerer bildet ser du at Toyota har kombinert gullfargen med en rekke mørkegrå elementer i Y20, noe som ut fra bildene ser ut til å funke veldig bra. Både felgene, sideskjørtet, speilhuset og rammen rundt tåkelysene er grå, og Y20 kommer også med en haifinne-antenne i en farge som matcher taket, mørktonede glass bak og Y20-merke på C-stolpen.

Også på innsiden kjører de på med det grå temaet, og fargen er på midtkonsollen, rattet og i et nytt rutemønstret setetrekk. Lufteventiler, høyttalere og girvelger i mørkt krom, svarte gulvmatter med en sølvfarget ytterkant og Y20-merker på instrumentpaneler og seter.

Toyota har også gått en runde med multimedia-systemet, og nå er det en enkel integrasjon med smarttelefoner og tilgang til nyttige, populære apper.

En berøringsskjerm styrer det meste, akkurat som du gjør i langt dyrere bilmodeller. Systemet støtter for eksempel navigasjon via smarttelefonen, og kan svare på stemmekommandoer via en ny mikrofon og en egen knapp som er plassert slik at den distraherer sjåføren minst mulig.

Berøringsskjermen styres med kjente håndbevegelser, som for eksempel sveiping mellom skjermbilder og zooming inn eller ut ved hjelp av to fingre.

Så lille Yaris har også blitt en moderne bil.

Men Toyota har mer å by på rundt Yaris. Nemlig en tøff liten tvillingsøster også.

Inspirert av spesialutgaven Yaris GRMN kommer de nå med Yaris GR Sport (kun 5-dørs), og som navnet hinter byr denne på enda mer kjøreglede.

Nevnte GRMN kom etter at Toyota bestemte seg for å returnere til rally-VM (WRC), og de lagde 400 versjoner som forsvant som dugg for sola. I WRC bruker de en ombygd Yaris, og den kommende GR Sport har arvet litt av genene til rallyvariantene som bygges av sportsbilavdelingen Toyota Gazoo.

GR Sport er altså ikke en enegget tvilling av Y20, så det er fullt mulig å se forskjell på de to variantene. De sportslige kjøreegenskapene understrekes av stylingen, som er inspirert av GRMN-modellen. Der Toyota satset på grå effekter på Y20 kjører de nå på med svart lakk, og det er også mørktonede vinduer bak. Det hele understrekes av det som ofte er signaturen til små sportsligere versjoner uansett merke, nemlig røde striper.

Toyota sier at GRMN-modifiseringene fokuserer på understellet og bidrar til engasjerende kjøreegenskaper og respons. Modellen har blant annet fått støtdempere direkte fra GRMN, og et solid stabilisatorstag (er hult i GRMN) for ekstra stivhet.

Bilen er senket med 11 mm, mens avstanden mellom hjul og hjulbuer er redusert med 18 mm. Disse grepene gjør at den får et enda sportsligere utseende.

Toyota har satt på 17-tommers aluminiumsfelgene som er unike for GR Sport, og får de samme dekkene med en profil på 205/45 som man finner på GRMN-modellen. GR Sport veier i underkant av fem kilo mer enn en standardmodell, noe de har klart ved å begrense utstyrsvalget noe.

Toyota opplyser at de har satt GR-merker på sportssetene, og GR-logoen vil også lyse opp på skjermen når startknappen trykkes inn og bilen våkner til liv. Rattet er for øvrig det samme som i GRMN. Det er også svart himling og mørkt krom på girspaken, lufteventilene og innfatningene til høyttalerne i dørene. Gulvmatter med GR-logo og ytterkant i sølv er prikken over i-en i et gjennomført sportslig interiør.

Så var det motoren da.

Her skiller GR Sport seg kraftig fra GRMN, som hadde en 1,8-liters motor på ekstreme 209 hestekrefter (ja, det er vilt på en slik liten bil). GR Sport får en 1,5 liter bensinmotor med hybridteknologi ‒ den samme pakken som standardversjonen.

Dette gjør at GR Sport ikke er en racer ut av kryssene, men den er helt sikkert en morsom bil å kjøre uansett.

Begge modellene blir altså avduket under Paris Motor Show 2. oktober, og kommer i salg til neste år.

Vi avslutter med en quiz.

Hvor mange Y20 tror du Toyota skal lage? Ok, vi skal gi et hint. Tenk årstallet Yaris debuterte på Paris Motor Show så har du svaret. Om du allerede har glemt det så står svaret i starten av artikkelen.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *