Hjem / Nyheter / Skoda Scala ‒ en kompakt Volkswagen
Dette er en helt ny modell fra Skoda, Scala. (Alle foto: Skoda)
Dette er en helt ny modell fra Skoda, Scala. (Alle foto: Skoda)

Skoda Scala ‒ en kompakt Volkswagen

Skoda tar ytterligere et steg på skalaen rundt familiebiler, og byr nå på en helt ny modell basert på Volkswagens MQB-plattform.

Den tsjekkiske produsenten har truffet ganske så blink med sine familievennlige biler ‒ god plass og relativt rimelige.


Nå har de på gang en helt ny modell som skal kapre nye kunder, en kombivariant med fem dører kalt Scala.

Slik ser den ut med kamuflasje:

Størrelsen er litt vanskelig å bedømme etter bildet, for den ser jo vitterlig ganske så stor ut. Men Scala, som den aller første Skoda-modellen, er basert på Volkswagen-gruppens MQB A0-plattform, og bare det hinter til at dette faktisk er en ganske kompakt bil. Og vi har størrelsen også.

Den er 4.362 mm lang, 1.793 mm bred og 1.471 mm høy, og akselavstanden er på 2.649 mm. Så hvilken Volkswagen-modell kan den da sammenlignes med?

Jo, om du har sett den nye Volkswagen Golf Sportsvan så er vi ganske så nær. Den er 4.351 mm lang og 1.807 mm bred.

Så der har du størrelsen. Skoda Scala er en kompakt bil, men langt fra en såkalt bybil.

Her er en video:

Den innvendige plassen kan sammenlignes med Octavia. Kneplassen er 73 mm (73 mm i Octavia), albueplassen bak er 1.425 mm (1.449 mm i Octavia) og hodeplassen er på 982 mm (980 mm for Octavia).

Bagasjerommet er oppgitt til 467 liter, og slåes baksetene ned økes den til 1.410 liter.

Skoda høster selvsagt frukter fra Volkswagen-gruppen som de er eid av, så nye Scala får også en rekke nye teknologiske løsninger.

Av førerassistenter kan vi nevne den nye side-assistenten, en utvidelse av den mer kjente blindsone-assistenten. Mens sistnevntes oppdager en bil i blindsonen og varsler føreren i et område på 20 meter, vil side-assistenten oppdage en bil på hele 70 meters avstand. Også Rear Traffic Alert følger med i pakken til side-assistenten.

På innsiden er det mulig å få den virtuelle cockpiten med en 10,25-tommers skjerm, og displayet til infotainment-systemet er opp til 9,25-tommers stort.

Den kommer også med innebygd e-SIM, og blir dermed den første Skoda-modellen som alltid er på nett.

Så hvordan ser den ut?

Kamuflasjedrakten er effektiv, så det er ikke så enkelt å bedømme ut fra bildene. Men Skoda starter altså sin nye designretning med Scala, og den har vi tidligere sett på konseptbilen Vision RS som ble vist fram under Paris Motor Show.

Slik ser Vision RS ut:

Kommende biler fra Skoda vil altså følge den retningen som Scala tar, noe som blant annet betyr LED-lys både foran og bak. Også blinkerne bak er nye, og er såkalt dynamiske indikatorer.

En smart ting mange nok setter pris på er hengerfestet. Ved å trykke på en knapp vil denne komme fram.

Og ikke for å glemme spesialtilbehøret designet for de våte folkene på Vestlandet. Førerdøra inkluderer nemlig en plass for paraplyen, og ja, paraplyen følger også med.

Så denne bør selge bra i Bergen!

En annen ting Skoda forandrer på med Scala er logoen bak. Den er nemlig borte, og nå står det enkelt og greit ŠKODA midt på bakluka.

Så hva med motorene?

Jo, Skoda sier at de kommer både med TSI, TDI og CNG til denne, totalt fem forskjellige.

To 1,0-liters TSI-bensinmotorer på henholdsvis 95 og 115 hestekrefter, og en 1,5-liters bensinvariant på 150 hestekrefter.

Som diesel tilbyr de én utgave, en 1,6-liters TDI på 115 hestekrefter, og alle disse kommer med en manuell girkasse som standard (med også mulig å få en 7-trinns DGS automatkasse til dem).

Det siste alternativet er en 1,0-liter G-TEC som er en 3-sylindret motor primært laget for å kjøre på naturgass. Denne er på 90 hestekrefter og blir kun kombinert med en 6-trinns manuell girkasse.

Skoda sier ikke noe om når vi kan forvente oss den nye modellen, og prisen er også ukjent enn så lenge.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *