Hjem / Nyheter / Skiheis? Glem det. Har Porsche jeg

Skiheis? Glem det. Har Porsche jeg

Har du noensinne drømt om å bli konge av alpinbakken? Det finnes en enkel løsning. Kostbar, men enkel.

Skal du være raskest ned en alpinbakke bør du hete Aksel Lund Svindal eller Kjetil Jansrud, så de aller fleste kan bare glemme å rase ned fjellveggen i tempoet til den konge-duoen.

Annonse

Men det er fortsatt mulig å være raskest i bakken.

Opp bakken.

Og det kan alle være, om de har det rette utstyret.

Som for eksempel en Porsche 911 Turbo S.

Dette monsteret av en bil med firehjulsdrift, 580 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm.

Men kreftene hjelper ikke om de ikke overføres til underlaget. Og en alpinbakke har som kjent et vanskelig underlag for biler.

Porsche gjorde stuntet du ser i videoen helt øverst for å vise fram firhjulsdriftsystemet, som faktisk runder 30 år i 2018.

Eller det er egentlig enda eldre.

For første gang tyskerne presenterte firehjulsdrift var et eksperiment med 959, før den første «ordentlige» bilen ble utstyrt med det i 1988. Det var 911 Carrera 4 (type 964). Alle 911’ene før det hadde kun hatt bakhjulsdrift.

Porsche har tatt dette videre til SUV-modellene Macan og Cayenne, som i utgangspunktet skal håndtere røffere forhold enn «vanlige» biler.

I tillegg har de puttet firehjulsdrift i modellene Panamera Gran Turismo og Sport Turismo, og for å ikke glemme den virkelige superbilen 918 Spyder plug-in hybrid ‒ den vanvittige kjøremaskinen produsert i nøyaktig 918 eksemplarer.

Uansett er det ingen som kan måle seg med den aller nyeste versjonen av Porsche Traction Management (PTM), den som sitter i firehjulsdriften av 911 ‒ Turbo S.

Så hvor bra funker det?

For å vise akkurat det tok Porsche med bilen fra Holme i Lincolnshire, et sted noen få meter over havet, til Glenshee på det skotske høylandet. De kjørte den 643 kilometer til dels snødekte strekningen som en liten oppvarming. De hadde riktignok klatret drøyt 600 meter opp i høyden, men de skulle høyere.

Mer eksakt opp en alpinbakke. Og der er det ikke rare grepet for vinterdekk, selv noen med skikkelige pigger. Porsche satte på noen de kaller «Porsche-godkjente vinterdekk»., hva nå enn det måtte bety. Det er uansett alpinski som regjerer i slike bakker, ikke piggdekk.

Ellers var bilen helt original. Med andre ord; tut og kjør.

Og vi må innrømme, det nyeste PTM-systemet til Porsche fungerer fryktelig godt sammen med de andre systemene. Hold pusten, for her kommer benevnelsene på dem: Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Dynamic Chassic Control (PDCC), Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) og Porsche Stability Management (PSM).

For bilen dundret opp bakken, godt hjulpet av kreftene som på bar bakke sender raketten fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder.

Vi avslører ingenting om vi røper at bilen kom seg til topps 750 meter over havet, og det på ganske imponerende vis.

Takler denne en alpinbakke, takler den nok det aller meste Norge har å by på. Og det kan som kjent være mye.

Så er kontoen stor nok er det ingen vits å vente. Det er bare å bestille en Porche 911 Turbo S.

Da blir du konge av alpinbakken. Sammen med Svindal og Jansrud. Ingen dum duo å slenge seg med det.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *