Hjem / Elbiler / Skal tjene penger på elbiler i 2021
GM tror de kan gå i overskudd med elbilene i 2021. Her Chevrolet Bolt. (Foto: GM)
GM tror de kan gå i overskudd med elbilene i 2021. Her Chevrolet Bolt. (Foto: GM)

Skal tjene penger på elbiler i 2021

GM-sjefen har stukket haka langt fram, og sagt til investorene at de kommer til å tjene penger på elbiler i 2021.

Nå er ikke akkurat GM det mest likte selskapet blant europeerne. Dette på grunn av salget av Opel, og den påfølgende problematikken rundt elbilen Ampera-e. Dette er søsterbilen til Chevrolet Bolt, og amerikanerne ønsker naturligvis å satse på sin egen bil framfor å produsere en modell nå eid av PSA. Franskmennene vil på sin side satse på egne utviklede modeller i framtiden, så dermed har Ampera-e havnet i en skikkelig skvis.

Annonse

Men nok om det.

GM har altså sin Bolt som de også vil selge internasjonalt, og som samtlige store bilprodusenter har de også diverse nye modeller på gang. Men utfordringen for dem alle er hvordan de skal selge disse med overskudd. For elbilene er ganske mye dyrere å produsere grunnet batteripakken.

GM-sjef Mary Barra mener altså at dette skal gå i 2021. Men hun utdyper ikke hvordan, så det spørsmålet henger fortsatt i luften.

Reuters har snakket med flere eksperter, og de peker på et noen punkter som skal bikke GMs elbiler over på riktig side av bunnlinjen.

Det er å kombinere ny batteriteknologi, lavkost og fleksibel produksjon med masseproduksjon i Kina.

Bilprodusentenes største økonomiske utfordring er altså batterier. Dagens litium-ion bruker mye kobolt, et relativt sjeldent grunnstoff som det finnes mest av i ustabile Kongo i Afrika. Der er det mange småhøvdinger som prøver å få kontroll på viktige kobolt-områder, og uroen samt det faktum at flere av gruvene har håpløse arbeidsforhold gjør sitt for prisen. Den nådde sitt høyeste nivå tidligere denne måneden.

GM forsker som flere andre på ny batteriteknologi, og har noe de kaller EMC 1.0. Batterier utviklet på denne plattformen har et design som trenger mindre kobolt, og på den måten kan de få ned kostandene. GM sier selv at de forventer en prisnedgang på over 30 prosent, og at kostandene vil være under 100 dollar per kilowatt/time i 2021. Dagens batteripakke som finnes i Bolt skal koste rundt 100.000 kroner å produsere.

GM har et samarbeid med kinesiske SAIC om å produsere elbiler, og denne produksjonen er allerede forenklet med færre produksjonsledd. Det igjen betyr billigere produksjon.

Om dette i sum skal gjøre GMs elbiler lønnsomme får tiden vise, men de har oddsen mot seg.

For bilprodusentene taper i dag penger på elbiler. Ettersom de ‒ foruten Norge med sine incentiver ‒ koster mer enn vanlige sammenlignbare biler, er det et fåtall som er villige til å kjøpe disse. Dyre å produsere og et dårlig salg er en dårlig kombinasjon.

Tesla er det beste eksemplet på hvor vanskelig det er. De bokførte blant annet et tap på hele 5,5 milliarder kroner i tredje kvartal i fjor, og kvartalet før det lød tapet på 3,2 milliarder kroner. Men den alltid like optimistiske grunnleggeren Elon Musk framholder fortsatt at de snart skal begynne å tjene penger.

I mellomtiden kommer resten av bilverden halsende etter, og det kan fort bli trangt på elbilmarkedet de neste årene. Og enda vanskeligere å tjene penger.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *