Hjem / Nyheter / Skal lytte på bilistene
På denne strekningen skal Statens vegvesen lytte på trafikantene. (Foto: Statemns vegvesen)
På denne strekningen skal Statens vegvesen lytte på trafikantene. (Foto: Statemns vegvesen)

Skal lytte på bilistene

Statens vegvesen baner bokstavelig talt vei for ny teknologi. Nå skal kabler lytte på bilistene.

Norge har slått seg sammen med Finland og Sverige for å stake opp løypa for framtidig teknologi, og for Norge og Finlands del gjelder dette samarbeidet på E8 mellom Skibotn og Kolari i Nord-Finland. Den såkalte Nordlys-korridoren.

Annonse

Blant tingene som skal testes ut er selvkjørende kjøretøy.

For å få den hele og fulle oversikten trenger man data. Mye data. Og den skal Statens vegvesen høste blant annet fra lyttekabler.

Slike blir nå lagt flere steder langs E8 i Skibotndalen i Troms. Kablene skal legges ned i minigrøfter, og er såkalte akustiske fiberledninger.

‒ Teknologien baserer seg på at det går lys gjennom fiberledningene. Denne lysstrålen blir forstyrret av vibrasjonene hver gang en bil kjører forbi, forklarer Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen.

De kan dermed ut fra hvordan lyssignalene blir forstyrret lese informasjon om blant annet retning, vekt og fart til kjøretøyene som passerer. Disse dataene kan vegvesenet for eksempel bruke til å gjøre turen tryggere for trafikantene.

Det bygges nå ny vei på en kort strekning for å implementere ny teknologi. Her legger de kabler både under asfalten og i veiskulderen, og vil dermed kunne sammenligne hva som fungerer best.

‒ Den nye veien som straks er ferdig, er ei strekning der vi skal forske mye. Her legger vi til rette for å teste teknologi, ikke minst akustisk fiber, sier Nilsen.

Overvåkningen tar ikke slutt der. De skal også bygge inn et såkalt weight in motion-punkt, hvor en sensor under bakken veier hver aksel på kjøretøyet som passerer. Dermed kan føreren få beskjed om bilen er for tungt eller feil lastet.

‒ Dette er en av flere typer teknologi vi utvikler for å gi sjåfører bedre grunnlag for å treffe gode beslutninger på en vei der forholdene skifter raskt, sier Nilsen.

Denne sjekker akslene og gir beskjed om lasten er skjev fordelt. (Ill.: Statens vegvesen)
Denne sjekker akslene og gir beskjed om lasten er skjev fordelt. (Ill.: Statens vegvesen)

Alt dette er en del av et stort prosjekt som strekker seg 40 kilometer mellom Norge og Finland. På denne nasjonale teststrekningen skal Statens vegvesen utvikle og teste et intelligent transportsystem kalt ITS. Dette er en betegnelse på teknologi som gjør det mulig å kommunisere fra bil til bil, mellom bil og vei og vei og bil.

Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i veibanen, opplyser Statens vegvesen.

Strekningen mellom Skibotn og finske Kilpisjärvi er en av fem norske veistrekninger valgt ut som piloter for å utvikle og teste ITS-løsninger i Norge.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *