søndag 22. oktober 2017

Annonse

Hjem / Nyheter / Skal hindre hacking av bilene
Morgendagens biler er full av teknologi og koblet til nettet. Dette har mange fordeler, men kan også ha noen negative sider. (Illustrasjonsfoto: Volvo)
Morgendagens biler er full av teknologi og koblet til nettet. Dette har mange fordeler, men kan også ha noen negative sider. (Illustrasjonsfoto: Volvo)

Skal hindre hacking av bilene

Med masse ny teknologi i biler som er koblet til nettverk øker også faren for å bli hacket. Om noen ukjente overtar styringen mens du kjører kan det selvsagt få katastrofale følger. Det vil Panasonic hindre.

De såkalte autonome bilene, altså de selvkjørende, er fullpakket med teknologi. Men de trenger ikke en gang å være autonome. Trenden i bilverden er nettverk, altså å koble bilen opp mot internett. Det nye nå er å følge med på bilen via apper.

Annonse

Ifølge Panasonic kan det bli et problem at bilene har lang levetid, og at sårbarheter i systemene ikke blir skiftet ut eller oppdatert etter at de rullet ut av fabrikken. Dette vil da uærlige sjeler med gode datakunnskaper kunne benytte seg av.

Den japanske teknologigiganten har nå utviklet et system som skal si ifra om noen prøver å bryte seg inn i bilens nettverk.

«Automotive Intrusion Detection and Prevention Systems» fungerer i to faser. Først vil det kunne oppdage angrep fra internett i en tidlig fase, i tillegg til å oppdage angrep på bilens nettverk i en senere fase.

Annonse

Systemet fungerer slik at det henter informasjon fra forskjellige biler og lagrer denne i en sky, og vil på den måten kunne oppdage om noen prøver å hacke bilen i en tidlig fase. Systemet vil da kunne hindre angrep.

Det har allerede vært flere eksempler på at hackere har klart å trenge seg inn i bilenes systemer. Allerede for tre år siden demonstrerte noen IT-eksperter hvordan de enkelt kunne ta seg inn i en Jeep som kjørte på motorveien, og skrudde av hele bilen med en sjokkert journalist bak rattet.

Sikkerhetsselskapet Trend Micro opplyste i forrige måned om en hack som utnyttet en svakhet i CAN, bilens nettverk, og kunne brukes til å skru av sikkerhetssystemene og deaktivere kollisjonsputen i bilen.

Trend Micro mener at den eneste måten å tette dette sikkerhetshullet på er en ny og oppdatert standard for CAN-systemet, og å bygge opp de interne nettverkene på en helt ny måte. En trådløs programvareoppdatering (OTA) vil ikke være nok, påstår de.

Vi gleder oss til den nye teknologien blir mer og mer utbredt. Men vi har åpenbart grunn til å grue oss litt også.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Toyota viser fram en seksseters hydrogenbil. (Alle foto: Toyota)

Spesiell hydrogenbil med enorm rekkevidde

Toyota viser fram nok et konsept foran den kommende Tokyo Motor Show. Denne gang en …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *