Hjem / Nyheter / Sjekk, en Aston Martin DBS 59

Sjekk, en Aston Martin DBS 59

Aston Martin hedrer nå Le Mans-vinneren fra 1959 med en spesialversjon av superbilen DBS Superleggera.

Vi trenger aldri noen grunn for å vise fram en vakker Aston Martin, men nå har vi uansett en god en. En skikkelig god en.


For Aston Martin hedrer nå den legendariske DBR1, en supersjelden racerbil laget kun i fem eksemplarer på 1950-tallet som slo alle odds.

I gamle dager var det 24-timers Le Mans som gjaldt for sportsbilprodusentene, og lille Aston Martin stilte også mer enn villig opp der ‒ men uten de helt store ambisjonene. For det var et par altfor store og sterke konkurrenter det var umulig å slå ‒ Ferrari og Jaguar. Legger vi til at den største utfordreren til disse het Porsche så skjønner vi at Aston Martin hadde en nokså håpløs oppgave.

Men så var det altså denne DBR1 da.

Den første ble laget i 1956, og i 1959 hadde de klart å sette samme hele 5 slike biler. Men da lyktes de endelig å knekke både Ferrari og Jaguar.

Caroll Shelby, ja, mannen bak Shelby Cobra, rattet en DBR1 inn til en sensasjonell seier i Le Mans, og da Aston Martin også sikret seg 2. plassen var en legende skapt.

Noen som ikke har glemt dette er Aston Martin Cambridge, som bestilte 24 utgaver, en for hver time av løpet, av DBS Superleggera som skal hedre DBR1. Og Aston Martin og spesialavdelingen Q (ja, de er tross alt favorittmerket til James Bond) kastet seg over oppgaven.

Så si hei til Aston Martin DBS 59:

Bilen er som vi kan se ganske så grønn, ettersom 59-modellen var lakkert i samme farge. Men vi ser også at det er utstrakt bruk av karbon, som kommer godt til syne på taket, stolpene og speilene. Og ser du godt på bildet over ser du også at rammen rundt luftinntaket er i bronse.

De har selvsagt ikke gjort så mye på utsiden, for dette er en Superleggera. Men det er helt klart mulig å spotte hva dette er for noe.

For eksempel bak på karbonspoileren:

Q har også satt sitt merke på bilen, og like godt understreket at denne kommer i sterkt begrenset antall:

Men det på innsiden er minst like spennende. Der har de nemlig brukt materialer fra 1959 både til ting som seter og sidepanelene, og det er også brodert inn 59 på setene. Også de same bronsedetaljene som vi finner rundt den svære grillen finner vi på innsiden, og bakerst er det en egen plass for kjøredressen, hanskene og hjelmen ‒ selvsagt kopi fra 1959 det også.

Slik ser bilen ut på innsiden:

Dette er altså en DBS Superleggera, den aller siste superbilen til Aston Martin. Den har en svært V12 på 5,2-liter med 725 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom 1800-5000 r/min.

Bilen fyker opp til 100 km/t på 3,4 sekunder, bikker 160 km/t på 6,4 sekunder, og gir seg ikke før nåla har nådd 340 km/t. Fartssperre har nok aldri Aston Martin en gang vurdert.

DBR1 er på sin side en av de aller mest sjeldne Aston Martin som finnes, og en av de fem som ble laget var faktisk til salgs i fjor.

Den ble lagt ut på en auksjon på Monterey, og budene haglet selvsagt inn. Den lykkelige budvinneren kunne forlate auksjonen en DBR1 rikere og nærmere 200 millioner kroner fattigere.

DBS 59 er den fjerde hyllestversjonen Q-avdelingen lager. I fjor kom de med en Red Arrows Edition Vanquish S, og tidligere har de hedret det legendariske jagerflyet Spitfire med en V12 Vantage S Spitfire 80 Edition i tillegg til en Vantage S Blades Edition.

Den nyeste, altså DBS 59, kommer altså i 24 eksemplarer. Prisen er heller ikke så ille som man skulle trodd, nemlig 3,2 millioner kroner i England.

Så det er bare å gå til denne nettsiden og legg inn en ordre.

Hvem vet, kanskje du har flaks og kan kjøre denne neste sommer:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *