Hjem / Elbiler / Sjekk den klassiske el-Mini’en!
Slik ser en helelektrisk Mini ut. (Alle foto: Mini)
Slik ser en helelektrisk Mini ut. (Alle foto: Mini)

Sjekk den klassiske el-Mini’en!

For en elbil Mini har dratt med seg til den internasjonale bilutstillingen i New York. En klassiker ‒ i ordets rette forstand.

Mini er bilen som ble laget fordi en engelskmann hatet Volkswagen Boble så intenst at han lovet å rydde de bort fra de engelske veiene, samt en oljekrise på 1950-tallet.

Annonse

På den tiden var bilene stort sett svære flak som var minst like tørste som en alkoholiker som akkurat har fått utbetalt trygda. Det passet altså dårlig med en oljekrise.

Den ene døds, den andres brød.

Volkswagen regjerte stort sett markedet rundt små bybiler, noe Leonard Lord, en slags sjef for britisk motorindustri, ikke var spesielt glad for. Bobla skulle ikke få regjere i Storbritannia, det var nå sikkert.

Så han gikk i tenkeboksen, og kom opp med noen krav for en ny modell. Denne skulle være maks tre meter lang og 1,2 meter høy og bred, og passasjerområdet måtte være 1,8 meter langt. Til slutt måtte den bruke en eksisterende motor for å holde kostandene nede.

British Motor Corporation (BCM) tok oppgaven på alvor, og kom opp med følgende bil: To dører, fire seter og greie kjøreegenskaper. Billig og bensingjerrig. Med andre ord en potensielt Boble-«killer».

Det var om dere ikke har gjettet det, en Mini.

Den kom i produksjon i 1959 og hadde typebenevnelsen Mark I Mini, og kom faktisk med to navn helt til 1969, Morris Mini Minor og Austin Seven (Austin 7).

Bilen ble en umiddelbar suksess, og allerede i 1965 rundet Mini én million solgte biler.

Dermed var et ikon født.

Spoler vi fram til 2018 så er det BMW som eier Mini, og den lever fortsatt i beste velgående. Faktisk er den blitt så moderne at det kommer en elektrisk variant av modellen neste år, 11 år etter at en konseptmodell kalt Mini E ble vist fram og 60 år etter at den første Mini’en ble solgt. Mini har også en hybrid i sitt utvalg.

– I 1959 rullet den første Mini’en ut fra fabrikken i England, den ble et ikon over natten. Når den første helektriske Mini’en lanseres i 2019 blir den et ikon for en ny tid, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Før den helelektriske modellen kommer har altså Mini fiklet på en av de gamle, klassiske modellene. Den har enkelt og greit fått navnet «Classic Mini Electric», og vi skjønner navnet når vi ser på bilen.

Dette er nemlig en elektrisk utgave av en av de klassiske modellene, og den er rett og slett vakker.

Bilen som vises i New York er et unikt og nøye restaurert eksemplar av den klassiske Mini Cooper. Den røde lakken, det kontrastlakkerte taket i hvitt, komplettert med hvite striper på panseret, er erketypisk Mini. Men det er altså en stor forskjell. Motoren.

Den opprinnelige er erstattet av en elektrisk motor som byr på den samme kjøreopplevelsen som bidro til å gjøre Mini Cooper så populær.

Den er altså en aldri så liten forsmak på det som kommer.

I 2017 kom altså Mini med sin første hybrid, Countryman S E ALL4. Samlet effekt fra den tresylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er på 224 hestekrefter og dreiemomentet er på 385 Nm, mens den elektriske rekkevidden i den gamle NEDC-standarden er på 40 kilometer.

Den ble raskt populær i Norge, og utgjorde nesten halvparten av alle registrerte Mini-modellene i fjor.

I 2017 viste de også fram den helelektriske Mini for første gang. Konseptbilen var basert på dagens Mini 3-dørs versjon, og det pågår utvikling og testing av den nye modellen akkurat nå.

Her er en liten teaser:

De første helelektriske eksemplarene skal rulle ut fra fabrikken i Oxford neste år.

– Vi økte Mini-salget i Norge med over 15 prosent gjennom fjoråret. Nå rigger vi oss for et enda større volum i årene framover, og åpner derfor blant annet to nye Mini-forhandlere nå i sommer, sier en offensiv Tegneby.

Mini, bilen som skulle feie Bobla av veiene, lever med andre ord i beste velgående.

Her er flere bilder av den klassiske elbilen:

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *