Hjem / Nyheter / Selvparkerende biler på tysk flyplass

Selvparkerende biler på tysk flyplass

Volkswagen-gruppen tester nå ut en helt ny teknologi rundt selvparkerende biler på flyplassen i Hamburg.

I snitt bruker hver eneste tysker 41 timer i året på å parkere bilen, engelskmennene bruker 44 timer og den notorisk vanskelige parkeringsbyen New York City sørger for å spise 107 parkeringstimer i året. Altså nærmere fem hele dager bare for å få parkert bilen for den gjennomsnittlige newyorker.

Annonse

Men det er håp.

For i framtiden slipper vi å kjøre byen rundt bare for å få parkert. Det skal blant annet Volkswagen-gruppen sørge for.

Den gruppen består som kjent av mange merker, og de tre som nå tester selvparkerende biler i et pilotprosjekt på flyplassen i Hamburg er Volkswagen, Audi og Porsche.

‒ Med nye mobilitetsløsninger ønsker vi å gi folk mer tid og livskvalitet ved å redusere tid og stress i trafikken. Vår visjon er mobilitet som er tilgjengelig for alle, overalt og til enhver tid med et trykk på en knapp ‒ og autonome kjøretøy spiller en avgjørende rolle her. Folk bruker for tiden rundt 30 prosent av kjøretiden i urbane områder på jakt etter en parkeringsplass. Autonom parkering som vi tester på Hamburg flyplass er et viktig skritt på vei til autonom kjøring ‒ som et integrert fullservice-konsept via en app. Vi legger konsekvent fokus på mennesker og deres behov, sier Johann Jungwirth i Volkswagen-gruppen.

Og vi snakker virkelig om selvparkerende biler.

Via en app er det mulig å booke en parkeringsplass, og ved inngangen av parkeringshuset må alle forlate bilen. Den kjører altså inn i parkeringshuset helt av seg selv, og finner deretter en parkeringsplass.

Når reisen er over og bilen skal hentes, er det bare å sende en kort melding via appen. Deretter kommer bilen kjørende til utgangen av parkeringshuset noen få strakser senere.

Dette er første steget i parkeringsutviklingen, og noe de altså prøver ut nå. Vi kan forvente oss dette litt inn i 2020-tallet.

Det neste steget for selvparkerende biler er parkere i gatetrafikken.

‒ Det vi tilbyr til kundene skal fungere, være absolutt til å stole på og sette sikkerheten øverst. Dette her er den nåværende teknologien i Volkswagen-gruppen ‒ og vi akter å holde løftet, sier Jungwirth.

Prosjektet i Hamburg er et prosjekt mellom Volkswagen og myndighetene i byen, som ser mange muligheter ved å bruke ny mobilitet.

‒ Ved hjelp av våre partnere vil vi redusere stress og tidsbruk. Det selvparkerende pilotprosjektet på flyplassen viser hvilke muligheter det ligger i ny teknologi, sier Frank Horch i bystyret.

Andre prosjekter i Hamburg som Volkswagen styrer med inkluderer V2X hvor bilene kommuniserer med trafikklysene for å få optimal trafikkflyt, MOIA som er et selvkjørende turdelingsprosjekt og MAN som er selvkjørende lastebiler.

Se hvordan den selvparkerende løsningen på flyplassen i Hamburg fungerer i videoen helt øverst.

Følg bil24 på Facebook

 

Les også

Mazda oppgraderer MX-5, og den får mer krefter. (Begge foto: Mazda)

Favoritten MX-5 blir sterkere

Favoritt-kabrioleten i både Norge og resten av verden, Mazda MX-5, blir sterkere og raskere i …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *