Hjem / Elbiler / Selvkjørende Tesla gjennom hele USA
Elon Musk vil sende en selvkjørende Tesla på turné gjennom hele USA. (Foto: Tesla)
Elon Musk vil sende en selvkjørende Tesla på turné gjennom hele USA. (Foto: Tesla)

Selvkjørende Tesla gjennom hele USA

Tesla gir ikke opp PR-stuntet med å sende en selvkjørende Tesla gjennom hele USA.

Elon Musk er av den optimistisks sorten. Så da han proklamerte at en selvkjørende Tesla skulle ta turen gjennom hele USA innen 2017 var det kanskje ikke så veldig mange som trodde at det kom til å skje. Litt som når han prater om hvor mange biler Tesla skal klare å produsere innen nær framtid.

Annonse

Det er etter hvert blitt kjent litt flåsete som «Tesla-tid».

Tesla gjennomførte da heller ikke en selvkjørende turné i 2017. Men idéen var plantet, og da har som kjent den administrerende direktøren vanskelig å gi slipp på den. Fyren har for søren akkurat sendt en Tesla ut i verdensrommet. Det Tesla mangler på tempo tar de igjen i standhaftighet.

Så det er heller ikke overraskende at Musk igjen sier at Tesla skal gjennomføre en slik selvkjørende tur.

Han forteller at de mest sannsynlig kan gjennomføre en tur fra kyst til kyst innen tre til seks måneder.

‒ Vi kunne gjennomført dette allerede, men det ville ha ført til for mye spesial-koding, sa Musk under onsdagens framleggelse av resultatet fra 4. kvartal 2017.

Dagens selvkjørende Tesla-teknologi gjør bilene autonome, men den kunstig intelligensen (AI) er ikke på det nivået at bilen blir «selvtenkende». De kunne altså ha gjennomført en selvkjørende tur fra Los Angeles til New York, men de måtte da ha programmert bilen spesielt for dette. Musk vil vise at en generell Tesla kan klare dette.

Han dro parallellen til programmet AlphaGo fra Google-selskapet DeepMind. Dette var et dataprogram spesiallaget for det eldgamle kinesiske strategispillet go, og først hadde ikke AlphaGo noen sjanser mot de beste spillerne. Men relativt kort tid etter var AlphaGo så godt programmert at den slo verdensmesteren i spillet.

Musk benyttet også anledningen til å gi aldri et lite spark i leggen på konkurrentene, som bruker lidar for å kartlegge områdene rundt bilen. Dette er laserstråler, noe Musk ikke er noe fan av.

Tesla bruker i hovedsak kameraer, radarer og ultrasoniske sensorer for sin selvkjøring-løsning, mens de fleste andre også går for lidar-teknologi.

‒ De kommer til å ha en mengde kostbart utstyrt på bilene, noe som gjør bilene unødvendig dyre og stygge. Lidar er en kløe de ikke vil gi slipp på, sa Musk.

Og la til om ikke annet noe ydmykt:

‒ Jeg kan selvsagt ta feil, og da kommer jeg til å se ut som en idiot.

‒ Men jeg er ganske sikker på at jeg ikke gjør det.

Så hvor langt har egentlig Tesla kommet med denne teknologien. Ganske langt, faktisk. Her er et klipp som er mer enn ett år gammelt som viser en autonom Tesla på en ganske så imponerende måte:

Flere produsenter tester for tiden ut selvkjørende biler rundt i California, men rundt Tesla har det vært stille. De har heller ikke hatt noen testbiler ut på veiene det siste året, og har hatt store omveltninger med tre bytter av avdelingssjefer og en masse problemer rundt produksjonen av Model 3. Disse skal ifølge Musk snart være løst.

Flere av Tesla-konkurrentene har tilbakelagt flere millioner kilometer i selvkjørende tester, og Mercedes er en av de som har dratt skikkelig til med sin «Intelligent World Drive»

Tyskerne tok like godt en selvkjørende S-klasse med seg til fem kontinenter. De testet i tur og orden bilen i Frankfurt, Shanghai, Australia, Sør-Afrika, Los Angeles og Las Vegas. Den har altså fått kjørt seg i svært forskjellig trafikkforhold, med blant annet «uleselige» skilt i Kina.

Men Musk kan iallfall skryte av en ting. For det ultimate PR-stuntet er helt klart å sende en bil ut i verdensrommet.

Og hans Tesla Roadster 2008-modellen er faktisk helt selvkjørende. Det fyker nemlig av gårde helt av seg selv et på sin ensomme ferd ut i verdensrommet. Der er det som kjent litt mindre trafikk, men om den faktisk krasjer vil det få litt større konsekvenser.

Kanskje like greit at det kun sitter en utstillingsdukke bak rattet.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *