Hjem / Nyheter / S-Max og Galaxy blir fornyet
Ford gir den S-Max en ny dieselmotor som er langt mer effektiv enn tidligere. (Foto: Ford)
Ford gir den S-Max en ny dieselmotor som er langt mer effektiv enn tidligere. (Foto: Ford)

S-Max og Galaxy blir fornyet

Ford kaster seg nå over to av de største modellene, S-Max og Galaxy, og gir de en ny dieselmotor, girkasse og litt mer teknologi.

Ford er ikke redd for å satse på diesel, som stadig blir mer upopulære hos forbrukerne. I august var andelen nybiler som ble registrert med dieselmotor nede på 21 prosent, mens den for eksempel i august 2015 var på hele 38,5 prosent.


Men Ford har altså fortsatt troen på at folk vil ha diesel, og gir de to 7-seterne S-Max og Galaxy en ny 2-liters EcoBlue dieselmotor i kombinasjon med en 8-trinns automatkasse.

‒ Den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren er en ekstremt kraftfull og moderne motor hvor mye av fokuset har vært på å redusere forbruket. Resultatet er imponerende, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Den nye motoren som bilene i Norge blir utstyrt med yter 190 hestekrefter, og kan kombineres med biler både med og uten firehjulstrekk. Galaxy kan også fås som forhjulsdrift og med en 150 hestekrefters Ecoblue-motor.

2-liters EcoBoost-motoren kommer i en rekke varianter, og internasjonalt kan S-Max og Galaxy fås med både 120 hk og den sterke 240 hk med biturbo, men Ford Norge velger kun å ta inn de to mellomste variantene.

Også storesøsteren Galaxy blir utstyrt med den nye EcoBoost-motoren på 2 liter. (Foto: Ford)
Også storesøsteren Galaxy blir utstyrt med den nye EcoBoost-motoren på 2 liter. (Foto: Ford)

Ifølge produsenten leverer den nye 2-literen kraft, dreiemoment og kjøreprestasjoner som en langt større motor, samtidig som den har drivstofforbruket til en motor med mindre kapasitet. Den har også fått bedre respons, er mer stillegående og har mer dreiemoment på lavere turtall.

Den nye 8-trinns automatkassen er også utviklet for å ytterligere dempe forbruket, og den skal også levere raskere og mer sømløse girskifter.

Men det er altså ikke kun en ny dieselmotor Ford gir de store bilene.

Begge får en ny adaptiv cruisekontroll med køassist, og bilen vil dermed kunne bremse automatisk helt ned til full stopp ved for eksempel kø, og starte opp igjen i løpet av tre sekunder. Om stoppen varer enda lenger er det mulig å trykke på en knapp på bilens ratt eller på gasspedalen for å gjenoppta kjøringen.

Bilene får også et mer effektivt vindusviskersystem kalt Ford ClearView Wiper System, og et aktivt lyddempingssystem blir også standard på den mest luksuriøse utgaven av S-Max.

Ford Norge opplyser at de oppdaterte bilene kan bestilles allerede nå.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *