Hjem / Nyheter / Rotet bort seieren, kunne likevel feire
Petter Solberg kastet bort seieren, men hadde god grunn til å feire sammen med Johan Kristoffersson. (Foto: VW)
Petter Solberg kastet bort seieren, men hadde god grunn til å feire sammen med Johan Kristoffersson. (Foto: VW)

Rotet bort seieren, kunne likevel feire

En mye friskere Petter Solberg var kun en runde unna sin første seier på halvannet år, men hadde likevel god grunn til å feire etter WRX-runden i Texas søndag.

Det er et godt norsk uttrykk som heter at det er «helt Texas». Petter Solberg er godt kjent med det, ettersom det ofte er «helt Texas» i rallycross. Det krasjes, bulkes og bølles som kjent på en rallycrossbane, men under finalen rallycross-VM-runden i Austin i Texas søndag var det Solberg selv som klarte å skape kaos.


Helgens VM-runde i rallycross (WRX) ble for første gang kjørt i USA, og ble arrangert på formel 1-banen i Austin. Dette var en kort bane på kun drøyt 800 meter, og det var svært vanskelig å passere.

Petter Solberg var åpenbart på hugget fra første sekund, og vant de to første kvalifiseringene. Etter de fire innledende heatene hadde han beste startspor i semifinalen, som han også vant relativt enkelt.

Det meste lå altså til rette for Solbergs første seier side i mai i 2017.

Regjerende verdensmester og teamkollega Johan Kristoffersson var den største trusselen, men svensken pushet ikke knallhardt for seier denne gang. For han trengte kun å komme til mål for å sikre årets VM-tittelen, og han ga teamsjefen nok rom til å kunne paradere inn til seier søndag kveld.

Solberg ledet altså finalen til det gjensto en runde. Da gjorde han en skikkelig blunder, kom altfor raskt inn i en sving, og bremset seg bred. Kristoffersson smatt forbi på innsiden, og tok sin niende seier for sesongen.

Her er finalen:

‒ Jeg så han gjorde en liten feil, og visste ikke om han hadde problemer med bilen. Så jeg var bare nødt til å passere han, sa en unnskyldende svenske i etterkant.

Det var altså helt Texas for Solberg inn i den nest siste svingen, men han tok det som en mann.

For Solberg satt opp et tappert smil da han ble intervjuet av FIA WRX etter finalen.

‒ Ja, det var svært nært (første seier), men jeg gjorde en feil under bremsing ‒ og det var det, sa Solberg.

Han har slitt med en alvorlig sykdom over ett år, noe som har tappet han for energi og gitt han dårligere syn. Nå er han imidlertid mye bedre, og brillene som han har brukt er blant annet puttet i etuiet.

‒ Jeg trenger å komme i fysisk form, det er sikkert. Så du kan se at fysikken er veldig viktig også i rallycross, smilte han.

‒ Men jeg er uansett veldig fornøyd med prestasjonen, og jeg ga Johan seieren i dag etter å ha misset bremsingen, men jeg er uansett veldig glad på hans vegne. Vi har en verdensmester i laget mitt, og for meg betyr det veldig mye at han har vært så stabil og at vi ikke har hatt noen tekniske feil ‒ noe som betyr mye for Volkswagen. Jeg syns vi har gjort en ganske bra jobb, og nå håper jeg å være enda sterkere i de kommende løpene.

Den sjansen kommer allerede om knappe to uker, og da forflytter WRX seg til Tyskland og Estering for sesongens nest sist runde.

Men dit kommer altså Johan Kristoffersson som verdensmester. Den suverene svensken har vunnet ni av sesongens 10 VM-runder, og kun rally-esset Sébastien Loeb har foruten svensken klatret til topps i WRX denne sesongen. Han trengte kun å komme til finalen i Austin for å sikre tittelen.

‒ Å gjøre det med å vinne er selvsagt fantastisk, og jeg hadde gode dekkstrategi i semifinalen og finalen, noe som var avgjørende. Jeg forbedret meg for hver runde vi kjørte. Nå er det tid for å feire, sa svensken.

Kristoffersson er et multitalent bak rattet, og sikret seg i forrige måned også seieren i den svenske asfaltserien STCC. Det var hans andre tittel i den serien.

Det er det samme antallet han nå har i rallycross, etter også å ha vunnet VM-serien i fjor. Dermed har de to førerne i Petter Solbergs PSRX Volkswagen Sweden tatt fire av de fem VM-titlene som er delt ut så langt (Audi-føreren Mattias Ekström ble mester i 2016).

PSRX har også full fart mot lagtittelen i år, og forsvarer dermed tittelen fra i fjor.

Men kampen om 2. plassen er vidåpen. Ekström har den når det gjenstår to runder med sine 204 poeng, kun to foran Solberg. Nummer fire er Andreas Bakkerud, som ble nummer tre i Austin søndag. Han står med 200 poeng, mens Loeb er nummer fem med 195 poeng.

Det er altså vidåpnet om sølvet, og Norge har to gode håp.

En friskere Petter Solberg og en sulten Andreas Bakkerud som står uten arbeidsgiver når Audi trekker seg etter inneværende sesong.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *