Hjem / Nyheter / Risikerer livet i en gammel bil

Risikerer livet i en gammel bil

Eldre biler koster liv. En ny rapport viser at en ny bil er 40 prosent sikrere enn en 10 år gammel bil. Og elbiler forårsaker mer skade enn en bensin- og dieselbiler.

Det er en vedtatt sannhet at den norske bilparken er en av de eldste i Europa grunnet høye avgifter. Men, slik er det faktisk ikke lenger, noe vi nok kan takke elbilene for. Snittalderen på den norske bilparken hadde falt til 10,6 år i 2016, og selv om de fleste kjører eldre biler skiftes stadig flere biler ut til fordel for nye ‒ og betraktelig sikrere biler.

Annonse

Ifølge SSB-tallene var altså den norske bilparken i snitt 10,6 år i 2016, mens bilparken i EU var oppe i et snitt på 10,7 år i 2015. I EU går trenden nemlig den gale veien, og for hvert år som har gått siden 2007 har bilparken blitt eldre. For 11 år siden var snittet i EU på 8,4 år, et tall som har økt noe for hvert år siden den gang, ifølge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen.

Norge har altså nå en mer moderne bilpark enn snittet i EU, og det er bra på alle måter. Nyere biler forurenser mindre, og ikke minst ‒ de er betraktelig sikrere. Faktisk kan det være livsfarlig å kjøre en gammel bil.

En rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) kalt «Trafikksikkerhetseffekter av bilenes kollisjonssikkerhet, vekt og kompatibilitet» viser at sannsynligheten for å bli drept eller hardt skadd er rundt 40 prosent lavere om du befinner deg i en ny bil kontra en 10 år gammel bil. Det er mye.

Rapporten avslører at den passive sikkerheten i snitt øker med cirka 4,2 prosent per år, og ganges dette med 10 er vi altså oppe i 42 prosent.

Dette er ikke bare på grunn av nye produksjonsmetoder, bedre materialer og mer utstyr, men også fordi nye biler som kjøpes oftest er større og tyngre og dermed også sikrere enn småbiler. En økning på 100 kilo reduserer sjansen for å bli drept eller hardt skadd i en kollisjon med et annet lett kjøretøy med 8,5 prosent, men risikoen for å bli drept eller hardt skadd øker med 6,5 prosent for motparten.

Altså vil flere tyngre biler medføre større risiko for de i små, lette biler, som oftest er minst trafikksikre. Dette viser også krasjtester, og i en lenke helt nederst kan du lese at den lille Fiat Punto ble den første som fikk null stjerner i en krasjtest.

Men det kan også oppstå et paradoks. Om alle kjøper biler som er sikrest for seg selv og sin familie kan faktisk det totale skadeomfanget øke. Rapporten viser at nettopp den sikreste bilen også er den mest størst skadepotensial for andre trafikanter

Skal det totale skadeomfanget blir minst mulig må alle kjøpe biler som minimerer sin egen og motpartens risiko. Disse bilene kan være mer utsatt i kollisjoner med de mest sikre bilene, men er minst like sikre i kollisjoner med lignende biler.

Rapporten peker også på at elbiler har dårligere testresultater i Euro NCAPs sikkerhetstester enn bensin- og dieselbiler.

Og når vi er på elbiler. De er normalt 10-15 prosent tyngre enn fossile biler i samme kategori, og gir dermed bedre beskyttelse for de som er i bilen ‒ men utgjør på samme tid større skaderisiko for motparten i en kollisjon.

Elbiler er også mer involvert i ulykker med myke trafikanter, da særlig på veier med lave fartsgrenser og i kryss. Dette kan skyldes at elbiler lager mye mindre lyd, samt at elbiler oftere kjører i områder hvor myke trafikanter oppholder seg.

Allerede nå har flere elbilprodusenter systemer med varslingslyder når hastigheten er lav, og EU har blant annet vedtatt at lydvarslingssystemet AVAS som skal varsle fotgjengere om elbiler skal bli standard. Nye modeller må lage lyd fra 2019, mens alle nye elbiler må lage lyd i 2021.

Videoen øverst i saken viser den mest sikre bilen i 2017 gå gjennom Euro NCAP-tester. Den sikreste du kan kjøpe er en Volvo XC60.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *