Hjem / Nyheter / Revolusjonerende bil bygd etter 65 år
Denne bilen ble designet for 65 år siden, men blir først nå en realitet. (Foto: Grand Basel)
Denne bilen ble designet for 65 år siden, men blir først nå en realitet. (Foto: Grand Basel)

Revolusjonerende bil bygd etter 65 år

Da den diamantformede bilen ble designet i 1953 var den faktisk for moderne. Nå, 65 år senere, er den endelig bygd.

Gio Ponti er en berømt italiensk arkitekt som blant annet sto bak den ikoniske skyskraperen Pirelli Tower i Milano og den velkjente og enkle «Superleggera»-stolen med de tynne stolbena. Han var også med på å grunnlegge et arkitekt- og design-magasin kalt Domus i 1928, så italieneren født i 1891 og som døde i 1979 var en effektiv og visjonær kar.


Og han var også bilinteressert.

I 1953 kom han og kollegaen Alberto Rosselli opp med en bil som faktisk var for moderne. Jepp, han led forbannelsen som mange andre fremsynte personer har opplevd ‒ å være forut sin tid.

Bilen ble designet etter helt nye prinsipper som bilindustrien på den tiden ikke hadde tenkt på. Ponti tok utgangspunkt i en tåreform, men formen forandret seg raskt til noe som på italiensk er kjent som «Linea Diamante» ‒ diamant-linjen.

Ponti mente at det var viktig å modernisere bildesignet, som på den tiden hadde gått seg fast i oppblåste former og små vinduer som ga en veldig mørk kupé.

Han og kollegaen svarte med rette flater rundt hele bilen, altså var både sidene, panseret, bakluken og taket tilnærmet flatt, og tegnet inn store vinduer som slapp inn masse lys. De skarpe kantene kan minne litt om en diamant, derav diamant-linjen.

Dette designet resulterte også i mer plass både i kupéen og for bagasjerommet, men Ponti tenkte også sikkerhet.

Og han kom opp med en mildt sagt spesiell løsning, hvor gummi går rundt hele bilen ‒ samt fjærmonterte buffere foran og bak. Denne løsning ble til i samarbeid med Pirelli.

Den supermoderne bilen var opprinnelig tenkt montert på en ramme til en Alfa Romeo 1900, og Ponti tok først kontakt med et Carrozzeria Touring, et italiensk karosseristudio basert i Milano. De hadde spesialisert seg på Superleggera, en teknikk med tynne stålrør og tynne plater for å gjøre bilene lettest mulig.

Deretter kontaktet han Fiat for selve produksjonen.

De var, dessverre for Ponti og Rosselli, svært så lunkne til det hele, så hele prosjektet ble skrinlagt.

20 år senere oppdaget bilindustrien fordelene med et slikt design, mens Pontis bil aldri ble laget i et større format enn en skale på 1:10.

Før nå.

Her skjuler det seg en splitter ny 1953-modell. (Foto: Grand Basel)
Her skjuler det seg en splitter ny 1953-modell. (Foto: Grand Basel)

I januar startet «The Automobile by Ponti»-prosjektet, og bilen skal endelig få den heder og ære den fortjener. En fullskala modell skal vises under bilutstillingen Grand Basel i september, og som en hyllest til Ponti har Pirelli laget dekk som har de samme spesifikasjonene som de til en Alfa Romeo 1900.

‒ Gjennom historien har bilindustrien influert ‒ og blitt influert ‒ av design, arkitektur og kunst, og «The Automobile by Ponti» er et arketypisk eksempel på dette, sier professor Paolo Tumminelli, styreleder i Grand Basel.

Det var han som forslo det unike prosjektet i fjor.

‒ Vi er svært oppstemte på å kunne vise Pontis «Linea Diamante» i full størrelse for aller første gang. Dette er akkurat det vi har lovet de besøkende, noe uventet som de aldri har sett før, sier Mark Backé, direktør hos Grand Basel.

En annen som mildt sagt er spent er Salvatore Licitra. Han er barnebarn av Ponti og representerer familien gjennom Gio Ponti Archives.

‒ Å se designet komme til live for første gang, 65 år etter at de originale tegningene ble til, blir virkelig bemerkelsesverdig. Bilen var sagt å være for radikal på den tiden, men mange av prinsippene skulle vise seg å bli fundamentale i to tiår av bildesign som fulgte, sier han.

Med på prosjektet er også Domus-magasinet, som feirer 90 år.

‒ Vi ble forespurt om å være med på produksjonen av Gio Pontis visjonære bil, noe vi entusiastisk takket ja til. Vi møtte denne utfordringen med entusiasme, og vi er stolte av resultatet, sier Maria Giovanna Mazzocchi, president hos magasinet.

Vi får derimot ikke se resultatet før i september, og må nøye oss med de to bildene av en tildekt bil enn så lenge.

Men på nettsiden til Ponti kan du se miniatyrmodeller av bilen, og den er helt klart noe helt annet enn de bilene vi kjenner fra tidlig 1950-tallet. Sjekk den ut her.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *