Hjem / Nyheter / Regn skapte test-krøll for Solberg
Petter Solberg har litt jobb å gjøre før årets WRX-sesong tar til 14. april. (Foto: Volkswagen)
Petter Solberg har litt jobb å gjøre før årets WRX-sesong tar til 14. april. (Foto: Volkswagen)

Regn skapte test-krøll for Solberg

Årets rallycross-VM nærmer seg med stormskritt, og alle øyne er rettet mot Petter Solbergs lag.

PSRX har nemlig begge VM-titlene i WRX, det offisielle rallycross-VM, og kommer til 2018-sesongen som «offisielt» lag for Volkswagen Motorsport.

Annonse

Slik blir det press av.

Petter Solberg og verdensmester Johan Kristoffersson har gjort unna to testrunder med den nybygde Polo R Supercar, men alt har ikke gått på skinner.

For de to testene har blitt av den våte typen.

Solberg håpet den siste, en offisiell WRX-test gjennomført på den nybygde rallycrossbanen på Silverstone mandag og tirsdag før påsken, skulle bli tørr. Det ble den i deler av mandagen. Så kom regnet også der.

Den offisielle testen avslørte at PSRX har en jobb å gjøre. De hang nemlig ikke med de raskeste.

Det var Mattias Ekström under de tørre forholdene mandag, og vår egen Andreas Bakkerud under den siste og regnfulle økten tirsdag. Begge de to kjører for EKS Audi Sport, og det virker som de virkelig har funnet ut av Audi S1 EKS RX quattro.

Da alle testrundene var talt opp var Kristoffersson femte raskest, mens Solberg endte opp med åttende beste tiden.

‒ Ting ser bra ut, og vi har tatt noen riktige steg med bilen her (på Silverstone). Vi har jobbet på noen områder, men på ting som geometri føler jeg at vi har tatt noe steg, sa Solberg etter testingen.

Men det skaper nok noen ekstra rynker at de blir frakjørt både på tørt og vått underlag.

‒ Jeg ville gjerne hatt noen tørre testrunder, etter at vi har gjennomført så mye testing i regn. Vi fikk gjort noe da sola skinte mandag, men vi måtte stoppe for lanseringen. Og så ble det vått igjen, sier han.

Første runden nærmere seg med stormskritt, og runden i Barcelona er nå under to uker unna. Solberg har dårlig tid, og da hjelper det ikke at det internasjonale bilsportforbundet FIA har satt begrensninger på testingen. I år har de kun lov å gjennomføre tre offisielle tester på WRX-baner.

‒ Men det nye testreglementet er det veldig viktig å få nok tid på banen, så de to siste dagene har vært gode. Vi har fått mye data som nå skal analyseres, heter det fra Solberg.

Det virker til at konkurransen hardner til i år. Ford har riktignok trukket seg ut av WRX, men Prodrive Renault har kommet inn. Jerome Grosset-Janin var like godt raskest i sin Renault Megane RS under den aller første testen mandag, da med Solberg som den tredje raskeste føreren.

Peugeot satser enda hardere i år, og svenske Timmy Hansen var da også nest raskest under Silverstone-testen. Storstjernen Sebastien Loeb hos Team Peugeot Total kjørte kun i regnet på tirsdag, så han endte nest sist totalt.

‒ Der er virkelig spennende nå som sesongen nærmer seg. Volkswagen Motorsport og teamet er virkelig nær den bilen de har, så vi reiser til Barcelona i ganske bra stand, sa teamsjef Pernilla Solberg etter Silverstone-testene.

Slik er terminlisten:

FIA World Rallycross Championship (WRX) 2018
14.-15. april: World RX Katalonia – Barcelona
28.-29. april: World RX Portugal – Montalegre
12.-13. mai: World RX Belgia – Mettet
26.-27. mai: World RX Storbritannia – Silverstone
9.-10. juni: World RX Norge – Hell
30. juni-1. juli: World RX Sverige – Höljes
4.-5. august: World RX Canada – Trois-Rivières
1.-2. september: World RX Frankrike – Lohéac
15.-16. september: World RX Latvia – Riga
29.-30. september: World RX USA – Austin
13.-14. oktober: World RX Tyskland – Estering
24.-25. november: World RX Sør-Afrika – Cape Town

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *