Hjem / Nyheter / Reagerer på rådyr miljøavgift
PostNord er en av de store transportselskapene som risikerer ekstrautgifter i millionklassen. (Foto: PostNord)
PostNord er en av de store transportselskapene som risikerer ekstrautgifter i millionklassen. (Foto: PostNord)

Reagerer på rådyr miljøavgift

Oslo kommune vil straffe lastebiler som ikke er i Euro 6-klassen med gebyrer opp til 50.000 kroner. Hårreisende, sier aktører.

Oslo er selvsagt en nav i den norske transportsektoren, og bare i hovedstaden er det registrert rundt 14.500 lastebiler.

Annonse

Av disse er rundt 40 prosent nyere enn 2014, og har dermed miljøklassen Euro 6. Men det igjen betyr at 60 prosent er eldre og har en mindre miljøklasse. Og det kan koste dyrt å eie de eldre modellene, iallfall om byrådet i Oslo får det som dem vil.

For de sendte i juli ut en høring om å innføre lavutslippssoner for tungekjøretøy i Oslo.

Der foreslår de at alle kjøretøy over 12 tonn innenfor bygrensen skal betale 50.000 kroner i årsgebyr, mens biler mellom 3,5 tonn og 12 tonn skal betale 25.000 kroner. De vil også innføre dagsgebyrer på 600 kroner til alle lastebiler over 12 tonn som krysser bygrensen.

Lastebiler som har den nyeste miljøklassen Euro 6 skal ikke rammes av denne avgiften.

‒ Oslo kommunes forslag vil koste transportørene flere hundre millioner. Næringslivet i vår region får økte kostnader. Det svekker konkurranseevnen, sier regiondirektør i NHO Oslo og Akershus Nina Solli.

Et selskap som rammes hardt om den nye avgiften innføres er PostNord.

‒ Dette er en helt urimelig ekstrakostnad for oss som driver logistikk- og transportvirksomhet i Oslo. Bare PostNords egen beholdning av biler i Oslo vil koste oss 3 millioner kroner ekstra i året. I tillegg kommer det mellom 1.000 og 1.400 biler inn og ut til godsterminalen på Alnabru hver dag. I alt vil dette koste oss mange millioner kroner i året, sier Ole Andreas Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge.

NHO stiller seg spørrende til om byrådet har tenkt godt nok gjennom dette forslaget.

‒ Sonens størrelse må stå i forhold til transportbransjens evne til å etterkomme påbudene. En lavutslippssone som følger bygrensen vil være svært utfordrende for transportørene. All trafikk inn til Oslo og gjennomkjørende trafikk vil måtte betale gebyr. Med en sone som følger bygrensa vil det ikke være noen vei utenom. Vi reagerer også på at forslaget kun gjelder tunge kjøretøy, sier Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport.

Byrådet i Oslo bekjemper trafikken ved å gjøre det dyrere, og innfører allerede 1. oktober nye tids- og miljødifferensierte bompengesatser som begynner å svi for bilistene.

Da økes passeringsgebyret for biler under 3.500 kilo til 44 kroner for bensinbiler og 49 kroner for dieselbiler, og bilistene som passerer i rushtiden må ut med ytterligere ti kroner. Kjøretøy over 3.500 kilo må betale 102 kroner i euro 6 og 163 kroner for Euro 5 og nedover. For disse vil det koste ytterligere 30 kroner i rushtiden.

‒ Utgifter til logistikk og transport svekker konkurranseevnen til bedriftene, spesielt for dem som er lokalisert i Oslo, og for alle som er innom Alnabruterminalen, sier Solli.

‒ Transportkostnader påvirker konkurransekraften direkte. NHO er for miljødifferensierte avgifter både for personbiler og lastebiler, men her blir det mange avgifter på en gang. Det er en fordel å prøve ut et virkemiddel av gangen. Virkemiddelet bør sees i sammenheng med nye bompengesnitt og satser som er kommet, legger han til.

PostNord minner politikerne på at de ikke kjører rundt i Oslo for moro skyld.

‒ Vi kjører ikke lastebil for vår egen skyld, men for at varene skal komme i butikken, slik at Oslos befolkning får det de trenger for leve et godt liv. Vi bytter ut bilene så fort vi kan, og i PostNord er nå 40 prosent av bilene av beste miljøklasse. Det blir ikke enklere å finne rom til nye investeringer når slike avgifter legges på toppen, sier Hagen.

Og spør retorisk:

‒ Var det virkelig dette Stortinget ønsket da de åpnet opp for å innføre lavutslippsoner?

Dette er nå til høring:

Gebyrpliktig bil 1 døgn 30 dager 1 år Overtredelsesgebyr
Mellom 3,5 og 12 tonn, euroklasse I til V og pre-euro 300 kr 4.000 kr 25.000 kr 4.000 kr
Over 12 tonn, euroklasse I til V og pre-euro 600 kr 8.000 kr 50.000 kr 8.000 kr

* Kilde: Utkast forskrift fra Oslo kommune

 

Les også

Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)

Vurderer å lage kumøkk-kraft

I oktober kom de første bilene til Tine på veiene som drives av biogass framstilt …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *