søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Range Rover med vill utfordring

Range Rover med vill utfordring

Det er noe som gjengen i Top Gear (nå Grand Tour) kunne funnet på. Men Range Rover ga sin ladbare hybrid oppgaven med å forsere 999 vanvittige bratte trappetrinn ‒ som den aller første bilen noensinne. Se video.

Kina har mer å vise til en gedigen mur som kan sees fra månen. De har blant annet fjellet Tianmen Shan. Dette er ikke berømt for at det er svært og majestetisk. Selv målt mot norske standarder er det et lite fjell på rundt 1 500 meter, og imponerer ingen.

Men kabelbanen opp til toppen gjør det. Dette er verdens lengste kabelbane opp fjell, og hele strekningen er drøyt sju kilometer lang. På toppen har de også bygd en seksjon med glassgulv, slik at man går i «løse lufta». Og de har også laget en sti rundt fjellveggen som de tøffeste kan prøve ut, samt at det er et tempel på toppen.

Om du ikke tar kabelbanen opp dit kan du kjøre og gå. Det innebærer ikke mindre enn 99 halsbrekkende svinger som snor seg opp langs fjellet, før det venter et trappeparti uten sidestykke.

Det er nemlig 999 trappetrinn, og partiet er av den bratte typen. For det går nærmest rett til værs.

Se for deg overrennet til Holmenkoll-bakken. På de bratteste er tilløpet på 36 grader, og de som er vært på toppen vet hvor bratt det er.

Trappen opp Tianmen Shan er på 45 grader. Brattere altså.

Så det var dette en «smart» ansatt hos Jaguar fant ut at de skulle forsere. Alt de trengte var en bil sterk nok og en fører gærn nok.

Bilen fant de i Range Rover Sport P400e, en ladbar hybrid som øser ut kreftene helt fra null. En perfekt løsning opp 999 trappetrinn.

Hva med føreren da? Grand Tour-guttene er nok opptatt på andre fronter, men Ho-Pin Tung var ledig. Han hever lønn hos Panasonic Jaguar Racing, så hadde vel ikke så mye valg da forespørselen kom.

‒ Jeg har kjørt formel E og formel 1 og vunnet 24-timersløpet Le Mans, men dette er utvilsomt den største utfordringen jeg har stått foran, sa han.

Range Rover Sport P400e har en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, men Tung valgte hybridvarianten hvor både den 300 hestekrefters bensinmotoren jobbet sammen med den 116 hk sterke elmotoeren.

Og vi skjønner godt at han ville ha alle tilgjengelige krefter til rådighet, for her kunne svært mye gå galt.

Hvordan det faktisk gikk kan du se i videoen helt øverst i saken. Der får du også et inntrykk på hvor bratt trappepartiet er.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *