Hjem / Motorsport / Rallycross blir elektrisk
Petter Solberg misset nok en gang det øverste trinnet på pallen i den norske VM-runden, men kunne glede seg over at lagkameraten Johan Kristoffersson herjet på Hell. (Begge foto: VW)
Petter Solberg misset nok en gang det øverste trinnet på pallen i den norske VM-runden, men kunne glede seg over at lagkameraten Johan Kristoffersson herjet på Hell. (Begge foto: VW)

Rallycross blir elektrisk

Rett før de brølende bilene med 600 hestekrefter kjørte ut på startplaten under VM-runden på Hell i Trøndelag i helga ble det klart at rallycross-VM blir med elbiler fra 2020.

For Petter Solberg har VM-runden på Hell bydd på djevelske nedturer, og heller ikke i helga klarte han å bryte seiersforbannelsen. Det endte med tredjeplass, mens lagkameraten Johan Kristoffersson nok en gang gikk helt til topps.


Og Solberg begynner å få dårlig om han skal sikre seg en seier på hjemmebane med bilene vi tradisjonelt forbinder med rallycross ‒ bråkete hissigpropper med flammer ut av stussen. 2019 blir nemlig det siste året med slike biler.

Det internasjonale bilsportforbundet FIA har i 18 måneder utredet planer om en elektrisk «superklasse» i rallycross-VM, og fått støtte fra flere av de store bilprodusentene.

Fredag, dagen før VM-runden på Hell, kom bekreftelsen på at planene var godkjente. Produsentene har nå frist til 30. juli til å bekrefte at de ønsker å delta på rallycross-VM fra 2020.

Det kommer ikke som en overraskelse at FIA nå tar dette grepet.

For det første har de hatt bra suksess med den elektriske varianten av formel 1, formel E. Stadig flere produsenter har meldt seg på den serien, mens formel 1 sliter med stadig fallende interesse. Søndagens formel 1-runde i Canada bød for eksempel på svært lite dramatikk, og var til tider meget en kjedelig affære. Sebastian Vettel i Ferrari vant for øvrig løpet foran Mercedes’ Valterri Bottas og Red Bulls Max Verstappen.

For det andre passer rallycrossbilene perfekt til det elektriske formatet. De er små, kjører kun i noen minutter og er bygd for akselerasjon. Små elbiler med moment helt fra null burde altså være skreddersydd for dette formatet.

FIA melder at de kommer til å kjøre et lignende opplegg som de gjør i formel E når WRX blir WRXE eller WRE (eller noe helt annet). De har plukket ut Oreca som skal levere chassis, og Williams Advanced Engineering som skal levere batteripakken.

Men før det får altså Petter Solberg en sjanse til å vinne på hjemmebane med de «gamle» bilene, etter at helgens mulighet også ble spolert.

For svenske Johan Kristoffersson, den regjerende mesteren, var igjen helt umulig. Han vant alt som var å vinne, altså samtlige fire heat, semifinalen og finalen, og Polo R-føreren herjet som så mange ganger før med konkurrentene.

‒ Den var en helt fantastisk helg. Bilen var perfekt i alle rundene, og den gjorde akkurat det jeg ville at den skulle gjøre. Det er oppskriften for suksess i rallycross, jublet svensken.

Solberg hadde en langt mer slitsom helg, men klarte akkurat å karre seg til finalen. Der sørget en krasj mellom Andreas Bakkerud og svenske Timmy Hansen inn i første sving for at Solberg snek seg forbi og inn bak Kristoffersson, men han klarte ikke å holde erkerivalen Mattias Ekstrøm bak seg utover finalen.

Dermed ble det tredjeplass på Solberg, som fra tidligere har en andreplass som beste plassering på Hell. Volkswagen-føreren har vunnet på åtte forskjellige baner, men altså ikke i Norge.

‒ Jeg jobbet ekstremt hardt for dette resultatet, sa en meget fornøyd Solberg.

‒ Dekkene var slitte, men jeg fikk likevel en god start da det oppsto kaos i første sving. Jeg gjorde ingen feil, og jeg er glad å nå pallen i hjemmerallyet mitt.

Kevin Hansen ble nummer fire, Timmy Hansen nummer fem, mens Bakkerud som ble hindret endte sist i finalen. Den norske Audi-føreren har i motsetning til Solberg faktisk vunnet på hjemmebane, noe han gjorde i 2016.

Etter fem av 12 VM-runder leder Kristoffersson med sine 135 poeng, mens Sébastien Loeb er nummer to med 104 poeng, Solberg tre med 102 poeng og Bakkerud fire med 101 poeng.

Neste VM-runde er Kristofferssons hjemmerally på Hølje om knappe tre uker. Og der har faktisk Solberg enda dårligere resultater å vise til enn på Hell, og en tredjeplass fra 2014 er hans beste plassering i det som er hans «andre» hjemmerally. Han er som kjent gift med svenske Pernilla, og teamet hører også hjemme hos de gule og blå.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Fernando Alonso forlater formel 1 etter årets sesong. (Begge foto: Red Bull)

Mannen som parkerte Schumacher gir seg

Del på Facebook Del på TwitterFernando Alonso har bestemt seg for å forlate formel 1 …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *