Hjem / Nyheter / Racerfører uten bein imponerte stort
Om viljen og troen er sterkt nok klarer du det meste, selv uten to bein. (Foto: BMW)
Om viljen og troen er sterkt nok klarer du det meste, selv uten to bein. (Foto: BMW)

Racerfører uten bein imponerte stort

Å ha to føtter er ganske så greit om du er racerfører og skal gasse og bremse. Men den lille detaljen stopper ikke Alex Zanardi.

Italieneren som nå har blitt 51 år er et velkjent navn i motorsporten, og han har blant annet kjørt over 40 formel 1-løp på 1990-tallet. Men den gang hadde han to føtter og stilte til start med samme forutsetninger som alle andre.

Den store suksessen i verdens tøffeste motorsportserie uteble, og i 2001 hadde han forflyttet seg til en amerikansk formel-variant ‒ CART. Og det skulle bli skjebnesvangert.

Under et løp på i Tyskland 15. september det samme året var han selv skyld i en voldsom krasj. Zanardi ledet løpet, men måtte inn for et pit stop for å fylle drivstoff. På tur ut på banen igjen ga han for mye gass, mistet kontrollen og kom sidelengs inn på banen. Der ble bilen truffet med voldsom kraft av Alex Tagliani, og det endte med at Zanardi måtte amputere store deler av begge beina ‒ den ene ved låret og det andre ved kneet.

Her kan du se krasjen: https://www.youtube.com/watch?v=KysP71KKzIc

I ettertid var italieneren fast bestemt på å komme tilbake på racerbanen, og i 2003 fullførte han de 13 siste rundene av løpet han krasjet i med en spesiallaget bil med håndkontroller.

Senere samme år deltok han også på sitt første løp, og ble nummer sju i et touring car-løp på italienske Monza-banen.

Faktisk returnerte også Zanardi til formel 1. I 2006 fikk han teste for BMW Sauber-laget i forkant av et løp i Spania, og ifølge han selv var det ikke enkelt å styre en formel 1-bil med bare en hånd (den andre måtte brukes til gass og brems). Det skjønner vi godt.

Etter det har han også deltatt i andre løp, og i 2014 testet han også for BMW i DTM ‒ en av de tøffeste asfaltseriene som er.

Og nå har han faktisk fått gjort mer enn å bare kjøre tester ‒ han har faktisk gjennomført en racinghelg i DTM-serien ‒ og det på imponerende vis.

Alex Zanardi gjennomførte løp i en av verdens tøffeste racingserier, DTM. (Foto: BMW)
Alex Zanardi gjennomførte løp i en av verdens tøffeste racingserier, DTM. (Foto: BMW)

Zanardi er BMW-ambassadør, og var invitert som gjesteføreren under sesongens 7. runde i det tyske touring-mesterskapet som ble kjørte i italienske Misano sist helg.

BMW-ingeniørene spesialtilpasset en BMW M4 DTM med blant annet håndbrems, og dermed var det bare å kaste seg ut i det.

Og det ble alt annet en et mageplask.

Zanardi imponerte stort under søndagens løp, og kjørte inn til en meget sterk 5. plass.

‒ Det føles ut som jeg har vunnet gull, sier han selv.

Han blir bedt om å beskrive helga med tre ord:

‒ Prikkende (følelse), spennende, emosjonell. Jeg forlater Misano med et stort smil.

Ingen hadde forventet at Zanardi skulle kjempe om de beste plasseringene under løpene, og det startet da også med at han kvalifiserte inn helt sist. I det første løpet ble han nummer 12 av de 13 som deltok, før det var klart for helgens siste løp søndag under varierende værforhold.

Og da sjokkert Zanardi, både seg selv og alle andre.

‒ Jeg trodde det var en spøk da ingeniøren min fortalte plasseringen min over radioen, sier han.

‒ Det forventet jeg ikke. Og det er også litt for bra om du ser på hva jeg gjorde under helga fra et nøytralt ståsted. Jeg var veldig optimistisk etter testene, men etter den første økten var jeg dønn sist. Jeg fryktet at jeg kom til å kjøre helt bakerst. Problemet var de stadig skiftende forholdene, og for hver gang jeg kom ut på banen var de helt forskjellig, og jeg fikk ikke bygd opp erfaring.

‒ Tar man alt dette i betraktning, er en femteplass med gode og konkurransedyktige rundetider åpenbart fantastisk. Det føles som en gullmedalje, sier han.

Han blir også spurt om hva som var den største utfordringen.

‒ Å holde bilen på banen, ler han tilbake.

‒ Det klarte jeg. Jeg har vunnet mange løp i karrieren, og tror jeg fortsatt har det som trengs for å presse en bil som BMW M4 DTM til grensen, men jeg mangler erfaringen de andre DTM-førerne har.

Zanardi har, som så mange andre funksjonshemmede som pusher grenser, vist at det meste er mulig bare troen og viljen er sterk nok. Det gjelder for øvrig de funksjonsfriske også.

Og italieneren har ingen planer om å legge kjørehanskene på hylla etter DTM-innhoppet.

Nå planlegger han å delta på 24-timersløpet i Daytona i USA førstkommende januar.

Så man trenger absolutt ikke to føtter for å kjøre billøp. Det har Zanardi motbevist.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *