søndag 25. februar 2018
Hjem / Forbruker / Pumper du på bremsen?
Nå kommer vinteren, om den ikke allerede er kommet der du er. (Foto: Goodyear)
Nå kommer vinteren, om den ikke allerede er kommet der du er. (Foto: Goodyear)

Pumper du på bremsen?

Kong Vinter har meldt sin ankomst, og det betyr vanskeligere kjørefold. Men ikke gjør «bremsefeilen» på glatta.

Det er faktisk ikke så mange år siden blokkeringsfrie bremser (ABS) ble standard på alle bilene, men de aller fleste som ruller på norske veier i dag er utstyrt med denne teknologien.

Og den er skreddersydd for norske vinterveier. ABS hindrer nemlig at hjulene låser seg på glatt underlag, og man mister ikke like lett kontrollen ved hard bremsing.

I «gamle dager» var det derimot annerledes. For å få den samme effekten som dagens ABS måtte man pumpe raskt på bremsepedalen, og på den måten beholdt iallfall noe av kontrollen.

Men bare så det er sagt, den jobben gjøre ABS for deg i dag. Så må du bremse opp er det bare å trykke inn bremsepedalen og holde den der. Ingen pumping, takk!

1. november er datoen for skifte til vinterdekk i Sør-Norge. Det vil si at bilen skal være utstyrt med vinterdekk om forholdene tilsier det. Men det er fortsatt lov å bruke hodet, så er det for eksempel ti grader og helt bart kan du fortsatt bruke sommerdekk selv etter 1. november.

Men husk at temperaturen og forholdene kan forandre seg raskt.

Så hva er vanskelige forhold? Dekkprodusenten Goodyear har spurt 2.100 forhandlere i Norden om nettopp det.

94 prosent mente at underkjølt regn er det verste. Dette er regn som fryser på bakken, og kan gjøre veiene såpeglatte. Å kjøre under slike forhold kan fort bli et mareritt.

I Norge mente i tillegg 43 prosent av ekspertene at man også må være spesielt oppmerksom på hjulspor som kan danne seg om det snør mye. Og hvorfor de mener det skjønner alle som har kjørt i dype spor ‒ det er rett og slett ekkelt.

Ekspertene som Goodyear har snakket med kommer også med råd på vinterføre:

  • Hold avstand på grunn av lenger bremselengde på glatte veier.
  • Sjekk at du har tepper/lommelykt/isskrape/frostvæske i bilen.
  • Kontroller dekkene (mønsterdybde, lufttrykk) osv.
  • Vær oppmerksom på at det kan være ekstra glatt på bruer og langs fjellvegger.
  • Ikke gi for mye gass om du står fast i snøen. Da risikerer du at bilen graver seg dypere.
  • Og ikke la deg forstyrre av telefonen og lignende, ettersom vinterkjøring krever mye konsentrasjon.

Husk at om du skal skifte om til vinterhjul må dekkene ha minst 3 mm. mønster, men ekspertene råder at det er minimum 4 mm. Du bør også sjekke om gummien har hardnet, og hvor gammel dekket er. Det kan du sjekke via DOT-nummeret som står på siden på alle dekkene. Det er fire sifrer, hvor de to første står for uka de er produsert og de to siste for året. Om det for eksempel står 4913, betyr det at dekket er produsert i uke 49 i 2013.

Følg bil24.no på Facebook

Les også: NAF kåret beste vinterdekk

Les også: 11 mistet livet på veiene i oktober

Les også: Ser du sykkelen med refleksspray?

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *