Hjem / Nyheter / PSA: Vi har full kontroll på WLTP
PSA-gruppen sier at de nå har typegodkjent samtlige modeller. Her en Peugeot 508. (Foto: Peugeot)
PSA-gruppen sier at de nå har typegodkjent samtlige modeller. Her en Peugeot 508. (Foto: Peugeot)

PSA: Vi har full kontroll på WLTP

Det er kaoslignende tilstander i store deler av bilverden. Grunnen er innføringen av WLTP 1. september.

Den nye teststandarden WLTP ble faktisk innført allerede 1. september i fjor, men da kun på helt nye modeller bilprodusentene har kommet med. Bilmodeller som var lansert før den tid slapp altså unna.


Den store utfordringen kommer 1. september, for da slår også WLTP også inn på eksisterende modeller. Det vil altså ikke spille noen rolle om modellen ble lansert for fem år siden, så lenge den er ny ut fra fabrikken skal WLTP telle.  

Selv i Norge, et lite land uten bilproduksjon, males nå fanden på veggen. Dette skyldes at WLTP sammen med RDE (Real Driving Emissions) måler forbruk og utslipp på en langt mer realistisk måte enn den utgående NEDC-standarden, og her hjemme vektes jo kjent mye av bilavgiftene på hvor mye forbruk/utslipp en modell har.

WLTP er ikke ment for å fylle de forskjellige statskassene enda mer, men rett og slett for å vise mer eksakt tall og prøve å tvinge ned utslippene.

Flere land har allerede kommet med tiltak som ikke skal gi bilene et urettferdig prishopp, og både Sverige, Finland og Danmark har kommet med løsninger.

Men her hjemme kan enkelte modeller stige med rundt 80.000 kroner om ikke regjeringen snart griper inn og kommer med tiltak, noe de så langt ikke har vært villig til. Det går altså mot et solid prishopp når vi går inn i 2019.

Men for bilprodusentene er det langt mer alvorlig.

WLTP, som står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, skaper nemlig svært mye hodebry ‒ spesielt når det kommer til mer kraftfulle modeller. Volkswagen har stipulert at innføringen av WLTP kommer til å koste selskapet 1 milliard euro, og Mercedes har sagt at dette kommer til å gi store negative utslag for regnskapet utover året.

Volkswagen, som spilte hovedrollen i den gedigne diesel-svindelen i 2015 døpt Dieselgate, har fått utslippene til en rekke modeller justert opp etter WLTP-tester. Flere av de kraftfulle modellene har også mistet effekt grunnet nye eksosanlegg og annen utslippsreduserende teknologi.

Volkswagen har fått en enorm jobb med å WLTP-teste alle modellene. (Foto: VW)
Volkswagen har fått en enorm jobb med å WLTP-teste alle modellene. (Foto: VW)

Volkswagen-gruppen som blant annet består av Porsche, Audi, Skoda og Seat har også utsatt lanseringen av flere modeller, og en potent modell som Golf GTI har rett og slett forsvunnet fra forhandlerne.

Og det er en voldsom mengde biler som må gjennom helt nye tester.

‒ Bare selve Volkswagen-merket må teste over 200 modellvarianter og få disse typegodkjent i løpet av en svært kort periode, så vi må akseptere forsinkelser i 3. kvartal, sa Volkswagen-gruppens sjef Herbert Diess tidligere i sommer.

Andre merker som Audi, BMW, Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Renault, Seat, Skoda og Toyota har også suspendert salget av enkelte modeller, melder Autonews.

Det jobbes altså intenst hos alle de store produsentene, men skal vi tro PSA-gruppen har de nå full kontroll på tingenes tilstand.

De opplyser om at alle personbilene hos både Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall nå er typegodkjent som WLTP, noe som skal gi mer realistisk forbrukstall.

‒ Våre teknologiske valg for å dempe utslippene, som SCR (katalysatorteknologi) for alle dieselmotorer lansert i 2013 og mer nylig GPF (partikkelfilter) for bensinbiler med direkte innsprøytning gjør at vi kan tilby kundene godkjente og klimavennlige kjøretøy. Vi kan fortsette å lede an inn i en tid med mindre utslipp, sier Gilles Le Borgne, en visedirektør ved PSA.

PSA var en av de som støttet innføringen av WLTP tilbake i 2015, og har siden 2016 publisert mer realistiske tall rundt forbruk og utslipp i tillegg til NEDC-tallene på over 1.000 modeller via nettsidene til både Peugeot, Citroën og DS. Så det skal de ha honnør for.

Franskmennene ser faktisk fram til september 2019. Da strammes skruen ytterligere med innføringen av Euro 6.d-Temp-standarden, og målingen rundt NOx-utslipp vil også bli strengere.

Vi tviler vel litt på om de fleste andre produsentene deler det synet.

Men, det skulle kanskje bare mangle at tallene som blir oppgitt er de faktiske tallene, så til syvende og sist har muligens bilindustrien kun seg selv å takke for kaoset som nå har oppstått.

Lurer du på hvordan WLTP og RDE faktisk fungerer? Her er en video fra Volkswagen som forklarer det hele.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *