Hjem / Nyheter / Prisene på nye G-klassen klar
Nå er de norske prisene for den nye G-klassen klare. (Alle foto: Mercedes)
Nå er de norske prisene for den nye G-klassen klare. (Alle foto: Mercedes)

Prisene på nye G-klassen klar

Mercedes’ lengstlevende modell blir ny, og det gjør prisene også. Den nye G-klassen lander rett under to millioner kroner.

«Gelände» er tysk og betyr terreng. «Wagen» betyr enkelt og greit bil. Så plusser vi de to ordene får vi Geländewagen, en terrengbil.

Annonse

Dette gjorde Mercedes helt tilbake i begynnelsen av 1970-tallet, da de begynte utviklingen av en terrengbil. Men det tok tid, så den aller første G-klassen kom ikke før i 1979. Det var da den originale 460-serien.

Og G-klassen har fått leve videre siden den gang, og er nå Mercedes’ lengstlevende modellserie.

Nå blir den også ny. Se video og bilder lenger ned.

Den oppgraderte modellen nærmer seg lansering, og dermed er også de norske prisene fastsatt.

G 500 prises fra 1.930.000 kroner og forventes til landet i mai, mens toppmodellen Mercedes-AMG G 63 starter på 2.520.000 kroner med markedslansering til sommeren.

‒ Svært mange kunder har ventet spent på denne salgsstarten og allerede før vi åpnet for bestilling hadde hele 15 nordmenn skrevet seg på liste for toppmodellen G 63. Av andre hyggelige nyheter kan det nevnes at norsk standard inkluderer utstyr for over 75.000 kroner og at den blir tilgjengelig som varebil, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Mercedes har vært smarte nok til å beholde det ikoniske designet, og utsiden har ikke fått noen radikale forandringer. Den er fortsatt en meget gjenkjennelig G-klasse.

Om vi finner de klassiske linjene på utsiden er modellen blitt helt ny på innsiden. Der ser den ut som en moderne bil ‒ med en framtredende skjerm som det naturlige midtpunktet. Men den råde tråden fra selve designet er videreført inn i bilen, blant annet formen på de runde frontlyktene som vi finner igjen på luftdysene og de pansermonterte blinklysene som reflekteres i høyttalerne på dashbordet.

«Ikoniske elementer som håndtaket for passasjeren foran og de krombelagte bryterne til de tre differensiallåsene er selvfølgelig også med til den nye modellen», heter det fra Mercedes Norge.

Og selv om den har vokst i størrelse forserer den hindringer som aldri før ‒ takket være rammekonstruksjon, tre differensiallåser og lavgirserie. Fjæringen er utviklet av Mercedes-Benz i samarbeid med Mercedes-AMG. Resultatet er uavhengig fjæring med doble bærearmer i front og stiv bakaksel. Hevede akslinger sørger for en bakkeklaring på 270 mm i front samtidig som fjærtårnstag i motorrommet sikrer torsonsstivhet selv under krevende forhold.

G-klassen har også fått en helt ny 9G‑tronic automatkasse som skal gjøre kjøreturen mer behagelig.

Og når vi er inne på kjøretur. Mercedes har puttet inn fem kjøreinnstillinger slik at bilen er optimalisert på det den skal gjøre. Fire av dem er: «Komfort», «Sport», «Individuell» eller «Eco». De fire er ganske selvforklarende, og individuell betyr at føreren selv kan programmere en innstilling som han eller henne ønsker.

Men de introduserer også en femte. «G-Mode» slås på automatisk når en av de tre differensiallåsene blir aktivert eller lavgirserie blir valgt. I den modusen tilpasses alle parametere til terrengkjøring og girskiftene holdes til et minimum for å sikre forutsigbar kraftleveranse. For første gang kommer også G-Klasse med elektromekanisk tannstangstyring.

I tillegg har de fiklet med styringen, slik at den automatisk justerer seg etter modusen som er valgt. De tre styringsinnstillingene som altså bilen selv velger fra er Komfort, Sport and Off-road.

Alt dette gjør at den nye G-klassen kan forsere hindringer som aldri før. For de virkelig interesserte kan vi nevne følgende offroadegenskaper:

  • Klatreevne inntil 100 prosent helling
  • Bakkeklaring mellom akslingene 241 mm, +6 mm
  • Maksimal vadedybde 700 mm, +100 mm
  • Tiltvinkel 35 °, +7 °
  • Avgangsvinkel: 30 °
  • Angrepsvinkel: 31 °, +1 °
  • Overgangsvinkel: 26 °, +1 °

Man skulle tro at alt dette førte til økt vekt, men Mercedes har hatt fokus på materialer og andre vektreduserende tiltak. Dermed er bilen faktisk 170 kilo slankere enn den utgående modellen.

Så hva med motoren?

Den nye G 500 er utstyrt med en V8 på 4,0-liter som har 422 hestekrefter og et dreiemoment på 610 Nm mellom 2.000 og 4.750 omdreininger. 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder, mens toppfarten er satt til 210 km/t.

Det bør vel holde både i by og land. Og terrenget.

Men om det faktisk ikke gjør det, er AMG G 63 løsningen.

Denne har også en 4,0-liters V8, nå med en twinturbo som yter formidable 585 hestekrefter. Maks dreiemoment mellom 2.500 og 3.500 omdreininger er på 850 Nm, og Donald Trump må bygge muren på Mexico-grensen for at noe skal stoppe denne. Den skyter også fart ut av krysset, og gjør unna 0 til 100 km/t på sportsbilaktige 4,5 sekunder. Toppfarten er økt til 240 km/t på AMG-modellen.  

4MATIC-systemet har også fått bakhjulsdrevet karakteristikk, med en fordeling på 60/40 mot tidligere 50/50. Visuelt kjennetegnes G 63 av eksosrør på siden, bredere skjermer, AMG-spesifikk grill og 22-tommers AMG-felger.

Sjekk selv hvordan den nye AMG G 63 ser ut i denne videoen:

Mercedes sier at de begynner leveringene av AMG-modellen i juni.

15 nordmenn som allerede står på listen for AMG G 63 kan nok knapt vente.

Kanskje noen bilder kan forkorte ventetiden?

Følg bil24 på Facebook

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *