Hjem / Elbiler / Prisen til Volvos el-Polestar er klar
Polestar kommer med den elektriske Polestar 2 i 2020. Her er Polestar 1. (Alle foto: Polestar)
Polestar kommer med den elektriske Polestar 2 i 2020. Her er Polestar 1. (Alle foto: Polestar)

Prisen til Volvos el-Polestar er klar

Det er absolutt ingen overraskelse at Polestar peker ut Norge som et satsingsområde, for det er nemlig elbiler de skal satse på. Og nå er prisen på den første elbilen også klar.

«Ingen bullshit» ‒ det var lovnaden da Volvo og Geely presenterte sitt nye merke, Polestar. Så da var det litt skuffende å høre at den første bilen faktisk ikke er en elbil, men «kun» en hybrid.

Annonse

Men Polestar 1 er ikke en vanlig hybrid. Den sportslige coupé-modellen kan nemlig kjøres hele 150 kilometer på eldrift, noe ingen hybrider per i dag er i nærheten av.

Polestar er uansett et elbilmerke på linje med Tesla, så Polestar 1 er bare en oppvarming til de elektriske modellene kommer.

Mens Polestar 1 som ble lansert for noen måneder siden skal være tilgjengelig en gang i 2019, er det ventet at Polestar 2 som lanseres neste år kommer i 2020. Dette blir altså den første rene elbilen, og den kommer som sedan.

To år senere er det klart for det som raskt kan bli en favoritt i Norge, nemlig Polestar 3 som er en elektrisk SUV.

Det er selvsagt knyttet spenning til hva Polestar 2 lander på prismessig. For vil de satse på å konkurrere mot Tesla i Model 3- eller Model S-markedet? Eller et sted i mellom de to?

Det svaret har vi fått nå.

Til Auto Express sier nemlig Thomas Ingenlaths, administrerende direktør hos Polestar, at bilen havner over prisklassen til Model 3.

‒ Så nå forstår folk størrelsen (på bilen) og prisklassen. Den kommer til å begynne på rundt 40 000 euro, sier han.

Oversatt til norske valuta betyr det rundt 387 000 kroner, noe som er 112 000 kroner over Model 3, som har en startpris på 35 000 dollar.

Det er verd å merke seg at de norske prisene for Polestar 2 og Model 3 ikke er offentliggjort ennå.

Polestar kjører også på med en løsning hvor du betaler et grunnbeløp og deretter en månedsleie for Polestar 2, slik at de på en måte kommer seg rundt den litt stivere prisen enn Model 3. Dette er en løsning det andre elbilmerket til Geely og Volvo også skal bruke, Lynk i tillegg til Polestar 1.

Polestar 1 kan sees på norske veier i 2019.
Polestar 1 kan sees på norske veier i 2019.

Polestar 2 skal for øvrig baseres på CMA-plattformen i likhet med XC40 og Lynk & Co 01.

Med rett i underkant av 400 000 kroner havner Polestar 2 i mellom «folkebilene» i siktet opp til Model 3 og under kommende og litt mer luksuriøse modeller fra blant andre Mercedes og Jaguar.

Ikke bare er Norge et av de av de seks første landene som får Polestar, men selskapet har også fått litt norsk hjelp. Snøhetta har nemlig designet den nye fabrikken Chengdu i Kina som er under bygging, og som skal stå ferdig til våren.

Polestar 1, hybriden, er en sportsbil med to elektriske motorer samt en 2 liters bensinmotor, har 600 hestekrefter og et dreiemoment på hele 1 000 Nm. Rekkevidden på eldriften som er oppgitt i NEDC-standarden er altså på 150 kilometer, og det er altså lengst av samtlige hybridbiler i dag.

Det er ikke avslørt noen tekniske detaljer rundt Polestar 2, men rekkevidden er trodd til å ligge et sted rundt 500 kilometer. Den vil dermed havne i samme område som Hyundai Kona med den største batteripakken.

Polestar 3 skal ifølge Ingelath bygges på SPA 2-arkitekturen, og dette må bety at det er etterfølgeren til SPA-arkitekturen som brukes til å bygge dagens 60 og 90-serier fra Volvo.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *