søndag 25. februar 2018
Hjem / Ikoner og legender / Den er faktisk over 40…
Det er over 40 år siden Volkswagen Golf GTI kom.
Det er over 40 år siden Volkswagen Golf GTI kom.

Den er faktisk over 40…

Akk så tiden går. I 2016 var det faktisk hele 40 år siden Volkswagen lanserte noe de kun skulle bygge 5.000 eksemplarer av. Det har blitt over to millioner, og det blir stadig flere.

Tidlig på 1970-tallet hadde Volkswagen klart å erstatte den meget populære Bobla med Golf, som ble lansert i 1974.

Umiddelbart etter lanseringen av det som skulle bli den nye folkebilen satte seks – åpenbart smarte – mennesker seg rundt bordet. De hadde en hemmelig plan; å skape en sportsbil av den nye modellen.

De samme seks fullførte planen to år senere. Da kom den første «Sports Golf» som fikk merkelappen GTI. Og den rystet det sportslige kompaktbil-markedet.

Potent innsprøytnigsmotor (derfor «I» etter GT) med på 110 hk og en toppfart på 182 km/t, direkte styring, stramt chassis, lav vekt, rent design, en girstang med en golfball på enden, røde striper på grillen og sportsseter med mønster.

Hele denne pakken var en sensasjon i 1976.

Målet på 5.000 eksemplarer var bare å glemme. De hadde truffet en gullåre, og vi er nå på den sjuende generasjonen.

Mk1 Golf GTI ble etterfulgt av Mk2 i 1984, som i 1986 fikk en ny 16V-motor på 129 hk, og i 1990 kom en versjon (G60) hvor hestekreftene var økt til 160.

Mk3 så dagens lys i 1991. Den begynte med 115 hk, men en fireventils-motor året etter økte antallet til 150. I 1996 kom den første turbodieselversjonen med 110 hk, og som noen husker fikk denne et nytt navn noen år senere; GTD.

Mk4 kom i 1998, med et konservativt utseende. Men under skallet var det ikke med konservativt. 170 hk sørget for å holde konkurrentene på avstand, og Volkswagen lanserte også en variant med 180 hk for å feire 25 år i 2001.

Mk5 var alt annet enn konservativ. Nå med et skarpere utseende, 200 hk og oppgraderte kjøreegenskaper var GTI’en tilbake med et smell i 2004. To år senere rundet GTI 30 år, og VW feiret med en 230 hk jubileumsmodell.

Mk6 kom i 2009 med en helt ny differensialsperre kalt XDS som sørget for en mer presis styring, og med 210 hk under panseret ble versjonen raskt en vinner. Også eksosanlegget ble bygget om slik at lyden ble mer dynamisk. Og for første gang var det også mulig å få GTI i kabrioletutgave som et ledd av feiring av 35 år i 2011.

Mk7 i 2012 fikk to motoralternativer, en på 220 hk og en på 230 fra Golf GTI Performance. Basert på denne modellen finner vi også GTI Clubsport lansert

Den foreløpige siste versjonen i rekken av GTI'er.
Den foreløpige siste versjonen i rekken av GTI’er.

tidlig i 2016 med 261 hk. Også denne er jubileumsmodell. Nå 40 år. Clubsport har en boost-funksjon som gjør at motoren yter 290 hk i ti sekunder om du befinner deg i tredje gir eller høyere.

En annen variant kalt Clubsport S (uten bakseter og med 306 hk) som satte runderekorden på Nürburgring Nordschleife for produksjonsbiler med forhjulsdrift pålydende 7.49,21 minutter.

Snakk om å være potent i 40-årene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *