Hjem / Nyheter / Porsche utvider Panamera med to modeller
Porsche utvider Panamera med to GTS-modeller. (Alle foto: Porsche)
Porsche utvider Panamera med to GTS-modeller. (Alle foto: Porsche)

Porsche utvider Panamera med to modeller

Panamera-familien vokser, og består nå også av en GTS og en GTS Sport Turismo.

Om du vurderer å kjøpe en Porsche lønner det seg å holde tunga rett i munnen. Det finnes nemlig et voldsomt antall forskjellige modellvarianter, og Porsche Norge tilbyr for eksempel ikke færre enn 23 forskjellige 911. Utvalget strekker seg fra 911 Carrera til drøyt 1,3 millioner kroner til verstingen 911 GT2 RS til drøyt 3,6 millioner.


De som er på jakt etter litt mer krutt enn hva grunnmodellen tilbyr, men som ikke er villig til å cashe ut for en Turbo-modell finnes det en tilnærmet perfekt løsning. Den heter GTS, noe som står for Gran Turismo Sport.

Den aller første slike gatelovlig variant var en 904 GTS helt tilbake i 1963, og gjorde sitt til at Porsche tok racingen ut til de vanlige gatene. Den ble fulgt av 924 GTS og 928 GTS, før merkelappen forsvant ut på 1990-tallet.

Men i 2007 hentet Porsche fram hjertestarteren og gjenopplivet konseptet gjennom Carrera GTS, og den første generasjonen Panamera GTS ble introdusert i 2011. Panamera-varianten forsvant da Porsche oppdaterte modellserien i 2017.

Panamera-familien består per i dag av et dusin modellvarianter, og endelig får vi også GTS-versjonen.

Porsche feier like gått inn to nye versjoner, Panamera GTS og Panamera GTS Sport Turismo. Ja, den siste heter dermed morsomt nok Gran Turismo Sport Sport Turismo. Heldigvis brukes kun forkortelsen. Puh!

Så hva byr de på da?

Jo, under panseret finner vi en biturbo V8-motor på 4.0-liter som vrir ut solide 460 hestekrefter og et dreiemoment på 620 Nm. Det er altså 20 hestekrefter og 100 Nm mer enn forgjengeren, og kruttet sender en Panamera GTS fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. Toppfarten er henholdsvis 292 og 289 km/t.

Den voldsomme kraften håndteres av en 8-trinns PDK dobbelclutch girkasse og firehjulsdrift-systemet kalt Porsche Traction Management (PTM).

Modellene er 10 mm lavere enn de andre, men de har rekalibert opphenget og flikket ytterligere på understellet for å ta høyde(!) for dette. Så kjøredynamikken bør være tatt vare på.

Men en slik bil må kunne bremse også. Så Porsche har trykket inn noen svære bremser, 390 mm i diameter foran og 365 mm bak, så denne bør stoppe relativt greit også.

Om vi sammenlikner med den utgåtte modellen har Porsche virkelig oppdatert de nye GTS-modellene også på utsiden. En ny Sport Design-pakken med svarte elementer foran, nede på sidene og bak, og 20-tommers Panamera Design-hjul sørger for et friskt utseende.

På innsiden går det i svart Alcantara og aluminium, og pakken inkluderer også et oppvarmet multifunksjonsratt, girpadder og Connect Plus for digitale tjenester.

For første gang får også Panamera head-up-display, samt de andre tingene som 2. generasjon Panamera tilbyr som for eksempel Porsche Advanced Cockpit, adaptiv cruisekontroll og bakakselstyring.

GTS Sport Turismo byr på et større bagasjerom og en setekonfigurasjon på 4+1.

Norske priser er ikke kjente, men Panamera GTS plasserer seg inn et sted over Panamera 4S Sport Turismo som starter på 1,66 millioner kroner.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *