Hjem / Elbiler / Porsche og Audi går sammen om elbiler
Porsche og Audi går sammen om å lage elbiler. Her Cayenne og Q7. (Foto: Porsche/Audi)
Porsche og Audi går sammen om å lage elbiler. Her Cayenne og Q7. (Foto: Porsche/Audi)

Porsche og Audi går sammen om elbiler

De er godt vant til å dele plattform, Porsche og Audi, og nå går de sammen for å lage elbiler.

Den tyske eierstrukturen rundt bilmerker er noe komplisert. Både Porsche AG (bilmerket) og Audi AG er eid av selskapet Volkswagen-gruppen (altså ikke bilmerket), som igjen er eid av holdingselskapet Porsche SE.

Så Porsche SE eier Volkswagen-gruppen, som igjen eier merkene Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen.

Teknologien flyter ikke fritt mellom de åtte forskjellige merkene, men det er heller ikke vanntette skjold mellom dem.

Det har vi allerede sett mellom Porsche og Audi. Porsche har sine modeller Cayenne og Macan, og begge disse deler chassis-struktur med Audis Q7 og Q5.

Akkurat som Volkswagen Golf, Seat Leon og Skoda Octovia, eller de mindre Skoda Fabia, Seat Ibiza og Volkswagen Polo.

De er bygd på samme plattform, nærmere bestemt MQB-plattformen. På den finner vi også modeller som Audi A2 og Q3.

Skoda har for eksempel vist fram en ny SUV-konsept, Vision X. Denne er basert på Volkswagen-gruppens minste plattform, MQB A0, som for eksempel den kommende Volkswagen T-Cross og Seat Arona.

Det er altså en drøss med biler som ligner på hverandre innad i Volkswagen-gruppen, og nå kan de bli flere.

For Porsches Oliver Blume and Audis Rupert Stadler bekrefter til den tyske avisen Stuttgarter Zeitung at de vil utvikle biler på samme elektriske plattform fra 2021.

Audi har allerede navigert seg for en elektrisk framtid, og sagt at de kommer med to sedan- og to SUV-modeller, mens Porsche sysler med planer om en elbil i Macan-størrelse.

Ikke overraskende gjør de dette for å spare penger. Blume sier at det vil koste hver av merkene 30 prosent mer å lage egne plattformer, og når vi vet at det snakkes om milliarder når det kommer til utvikling av elbiler er det store summer spart.

Begge de to merkene sysler per i dag med kommende elbiler.

Mange venter spent på Audis nye elektriske SUV, e-tron. Dette blir Audis første helelektriske bil, og rekkevidden skal ligge på rundt 500 kilometer. Den blir dermed en utfordrer til dagens Tesla Model X og den kommende Jaguar I-Pace. I størrelsen skal denne dumpe inn mellom Q5 og Q7. Audi kommer også med e-tron sportsback i 2019, og denne minner om A7 i størrelse og form.

Porsche viste fram sin Mission E allerede tilbake i 2015, og denne er nå så klar at den til og med er vist fram for Porsche-ansatte i Norge. Den skal etter planen komme i 2019, og er utstyrt med to elmotorer og kan ende på godt over 650 hestekrefter for den kraftigste pakken. Mission E er en firedørs sportsbil, og rekkevidden er sagt til å ligge rundt den som Audi e-tron får ‒ uten at det er bekreftet.

Og at Porsche og Audi kommer til å likne mer på hverandre er noe vi vil se mer til i tiden som kommer. For en felles plattform gir mer like biler. Men merket på panseret forblir forksjellig.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Ole Christian Veiby (t.h.) og Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda, og neste stopp blir Citroën. (Begge foto: Skoda)

Nordmann går fra Skoda til Citroën

Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda med umiddelbar virkning, og blir …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *