Hjem / Nyheter / Porsche har bestemt seg rundt lekre 911 Speedster
Den er vakker, Porsche 911 Speedster. (Alle foto: Porsche)
Den er vakker, Porsche 911 Speedster. (Alle foto: Porsche)

Porsche har bestemt seg rundt lekre 911 Speedster

I sommer rundet Porsche 70 år, og feiret seg selv med en konseptmodell kalt 911 Speedster. Tilbakemeldingene lot ikke vente på seg.

8. juni 1948 var en stor dag for Porsche. Den dagen fikk den nemlig typegodkjent Porsche 356 «Nr. 1» Roadster, noe som var starten på det store bileventyret som vi kjenner i dag. Og Porsche kunne selvsagt ikke lure seg unna da de rundet 70 år, men hadde da også noe helt spesielt på lur.


De tryllet fram en lekker 911 Speedster Concept lakkert i sølv, med en lett og lav profil som nærmest skrek av kjøreglede. De hadde da også lånt det det brede karosseriet fra 911 Carrera 4 Cabriolet som gjorde bilen komplett.

Tyskerne klarte kunststykket å kombinere et klassisk uttrykk med moderne linjer, og de hadde ikke spart på så veldig mye når det kom til moderne materialer eller tekniske løsninger heller.

Bilen som var satt sammen ved utstrakt bruk av karbon hadde drivlinje-teknologi fra nåværende GT-modeller, og den var utviklet hos Porsches motorsportsenter som blant annet står bak 911 GT2 RS og GT3 RS.

Understellet var basert på 911 GT3, og motoren en 6-sylindret boxer med over 500 hestekrefter. Bilen var for øvrig strippet for «unødvendige» ting som radio, navigasjon og klimaanlegg, og kom med en 6-trinns manuell girkasse fra GT-utviklerne.

Slik så bursdagsversjonen ut:

Den skapte selvsagt furore blant fansen, og Porsche meldte raskt tilbake at de skulle inn i tenkeboksen og gi beskjed om de kom til å serieprodusere den.

Nå har de tenkt lenge nok, og kommet til en beslutning. Og den er av det positive slaget.

For ja, Porsche har besluttet at denne skal i produksjon. Antallet er også gitt, og du får fundere litt over det før vi avslører hvor mange. Det sier nemlig seg selv.

Og de lover også at de serieproduserte bilene kommer med de samme karosserielementene og tekniske løsninger som konseptbilen.

De feirer avgjørelsen ved å ta med seg en rød versjon til Paris Motor Show, og Indian Red som hyller 911 Speedster fra G-modelrekken som kom i 1988.

Den framtidige 911 Speedster skal settes i produksjon i 2019, og vil mest sannsynlig være tilnærmet lik den som nå vises i Paris.

Det er mye spesielt rundt designet, men det som kanskje stikker seg mest ut er de runde såkalte «Talbot»-sidespeilene og tanklokket. Ja, for det befinner seg midt på panseret, og er i likhet med speilene lakkert svart på bilen i Paris.

En annen ting vi biter oss merke i er de svære felgene, som er på hele 21 tommer. Om sluttproduktet kommer med så voldsomme hjul får vi bare vente å se.

En speedsterversjon av sportsbiler skal kombinere åpen kjøreglede med utpreget kjøreegenskaper, og Porsche startet med disse i 1952 da de kom med 356 1500 America Roadster som hadde håndlaget aluminiumskarosseri.

Den bilen veide 60 kilo mindre enn 356 Coupé, og den 70-hestekrefters(!) sterke 4-sylindrede boxermotoren nådde den imponerende hastigheten av 175 km/t. Det ble kun bygget 16 eksemplarer av den meget eksklusive varianten.

Fram til 2010 laget Porsche åtte serieproduserte modeller med navnet Speedster, og et av høydepunktene var 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster i 1957.

Den første 911 som også fikk benevnelsen Speedster er den tidligere nevnte versjonen som kom i 1988, mens den foreløpig siste er 911 Speedster fra modellserien 997 i 2010. Og hvor mange av de ble så produsert? Jo, selvsagt 356 stykker.

Og da er vi kommet til antallet av den nye 911 Speedster. Og du har muligens også kommet fram til svaret, som selvsagt er 1.948 eksemplarer.

Prisen er ikke kjent, men det stopper nok ikke kundene fra å bestille denne.

Du må nok være nesten like rask som selve bilen om du skal få tak i denne lekre modellen.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *