Hjem / Elbiler / Porsche forklarer elbil-designet

Porsche forklarer elbil-designet

Fokus på aerodynamikk og enkle løsninger.

En Porsche skal fortsatt se ut som en Porsche, selv om den er elektrisk. Det er tyskerne nøye på å understreke. Men elbiler designes annerledes enn fossilbil, ettersom den store motoren er erstattet av en stor batteripakke.


Porsches satsing på elbiler kalles Mission E, og det begynner å bli en stund siden de viste oss den aller første elektriske modellen, nå kjent som Taycan. Den ser helt klart ut som en Porsche, men på samme tid ser den ikke ut som en vanlig Porsche.

Slik ser Taycan ut:

En annen bil de har vist fram er kusinen Mission E Cross Turismo, en SUV-lignende firedørs variant for de «aktive». Konseptmodellen slektes helt klart på 911, men studerer man den nærmere er det ingen tvil om at slektskapet er av det litt mer fjerne.

Den har riktignok 911’s kjennetegn, de muskuløse forskjermene over frontlyktene som er høyere enn selve panseret. Men den mangler de runde lyktene. Vel, det mangler egentlig alt det andre som kjennetegner den ikoniske modellen.

Mission E Cross Turismo har altså SUV-lignende trekk, blant annet med et tak som faller nedover bak, og bak minner den mest av alt om en Panamera Sport Turismo.  

Men hva forklaringen bak designet?

Michael Mauer, sjefdesigner hos Porsche, forklarer.

‒ En batteridrevet Porsche skiller seg fra de andre sportsbilene i designet, uten at kjennetegnene forsvinner. Men vi må fortsatt vise at dette er en e-Porsche. Dette er for eksempel illustrert med frontlyktene rundt luftinntakene. Eksteriør-arkitekturen forsvinner visuelt sett. På samme tid er firepunkt-designet synlig selv om lysene slukket. Logo bak er opplyst. Det familiære Porsche lysstripen kommuniserer med miljøet, og dette gir blant annet en indikasjon på hvor mye strøm det er igjen, sier han.

Selv felgene har sin forklaring.

‒Felgene er et annet eksempel. De blå hos Mission E Cross Turismo skiller seg fra for eksempel fra de grønne som på hybridmodellene, og felgene skal også utstråle egenskaper som at de er lette og enkle i strukturen.

Silhuetten minner altså mest om en SUV, men den har blant annet et høyere tak enn en Panamera Sport Turismo.

‒ Dette på grunn av batteripakken under passasjerene. Resultatet blir et dramatisk forhold mellom bredde og høyde, og nettopp det karakteriserer en sportsbil.

Foran på panseret av en Mission E Cross Turismo er det to «hull» som kan se ut som luftinntak.

‒ Det er et nikk til de ekstra lysene som de gamle rallybilene hadde, og det er også mulig å legge autonome sensorer bak åpningene, forklarer Mauer.

Det aller viktigste når det kommer til å designe elbiler er aerodynamikken.

‒ Dette overføres alltid til bedre rekkevidde, så derfor har vi fokusert på dette aspektet. Og et virkelig gjennombrudd var luftgjennomstrømningen ved framhjulene, noe som er en veldig moderne ting å gjøre, sier han.

Så slik har de tenkt når det kommer til Porsche Mission E Cross Turismo.

Her kan du se og høre Porsche forklare tankegangen:

Mission E Cross Tursimo er altså en konseptbil, mens elbilen Porsche Taycan allerede er i produksjon og kommer til neste år.

Følg bil24 på Facebook

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *