Hjem / Motorsport / Polo GTI blir rallybil
Slik ser den ut på tegnebrettet, Volkswagen Polo GTI R5. (Foto: VW)
Slik ser den ut på tegnebrettet, Volkswagen Polo GTI R5. (Foto: VW)

Polo GTI blir rallybil

I år har Volkswagen opplevd en voldsom motorsportsuksess med en Polo GTI ‒ takket være Petter Solberg. Laget PSRX Volkswagen Sweden har knust konkurrentene i World RX. Og nå skal den nye GTI’en også bli rallybil.

Bilen til Solberg og årets verdensmester Johan Kristoffersson i rallycross-VM (WRX) er en Volkswagen Polo GTI WRX Supercar, og kan ikke sammenlignes med en noe annet. Den er til dels «hjemmelaget», og Petter’s GTI spytter for eksempel ut 600 hestekrefter med et dreiemoment på 900 Nm.

Slike tall ser selvsagt ikke Volkswagen for seg med sin kommende rallybil. Den er basert på den kommende Polo GTI som blir sjette generasjon, og skal faktisk selges til alle som vil ha den. Bilen bærer modellnavnet Polo GTI R5, som indikerer hvilken rallyklasse den kan delta i.

Volkswagen trakk seg ut av WRC etter 2016, og da hadde Sebastien Ogier sørget for fire VM-titler på rad med en Polo R WRC. Men de la åpenbart ikke ned hele rallyavdelingen etter det.

For de gjør nå comeback med en vri. De lager bilene, og de profesjonelle teamene eller private førerne kan kjøpe de og konkurrere i forskjellige løp. Bilen kan for eksempel brukes i WRC 2-klassen, som følger FIA’s R5-reglement.

De begynte å utvikle GTI R5 i begynnelsen av 2017, og Volkswagen opplyser at de nå skal teste den skikkelig før den blir klar til levering i andre halvdel av 2018.

Volkswagen sier at elementer som bidro til den kolossale suksessen i WRC blir videreført i R5, så den bør bli konkurransedyktig.

Bilen blir utstyrt med den samme motoren som den nye Polo GTI får, men den firesylindret turbomotoren yter nå 270 hestekrefter med en fem trinns racingkasse. Det er selvsagt drift på alle fire hjulene.

Polo GTI R5 kjører i hjulsporene til Golf GTI TCR, som er lignende konsept utviklet for baneracing. Volkswagen kom med Golfen i 2016.

Petter Solberg vil på sin side etter alle solemerker forlenge sitt samarbeid med Volkswagen neste år. Det innebærer en økonomisk pakke på rundt 80 millioner kroner, og ikke minst teknisk hjelp fra den tyske bilgiganten.

Ikke at det er overraskende. Polo’en til Petter er nemlig nominert til årets racingbil, og den henger høyt. Veldig høyt. Konkurrentene er biler med enorme budsjetter, og det trenger du ikke å ta vårt ord for.

Bare sjekk nominasjonslisten: Formel 1-bilen til Mercedes, formel 1-bilen til Renault, formel 1-bilen til Ferrari, formel 1-bilen til Red Bull pluss en Porsche 919 Hybrid som blant annet vant Le Mans. Det er selskapet den lille Polo’en har havnet i. Ganske utrolig.

Ikke rart Volkswagen er fornøyd!

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Norske bruer gjennomgår både sjekk og vedlikehold. Blant annet jobber Vegvesenet nå med en bru fra i 1967 i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *