Hjem / Nyheter / Politikerne sørger for mer CO2-utslipp
Carlos Tavares er sjef for både PSA-gruppen og ACEA, og ber nå politikerne roe seg ned. (Foto: PSA)
Carlos Tavares er sjef for både PSA-gruppen og ACEA, og ber nå politikerne roe seg ned. (Foto: PSA)

Politikerne sørger for mer CO2-utslipp

PSA-sjefen er bekymret for den europeiske bilindustriens framtid, og lurer på hva politikerne egentlig vil.

Alle er enige om at utslippene for transportsektoren må ned, og at andelen med nullutslippsbiler dermed må opp. Men så var det dette med hvordan man faktisk skal få det til.

Politikerne tar den enkle veien, og setter stadig nye krav til utslipp. Og ved å stadig straffe spesielt dieselbilene.

Sist politikerne tok «grep» var da EU-kommisjonen satte nye krav til CO2-utslipp sent i fjor, og gjør dermed litt som de har gjort i Norge de siste årene. De pusher på en måte elbiler på bilister som stadig får et mindre valg, og fører en politikk som ikke er teknologi-nøytral.

Dette liker PSA-sjefen dårlig.

‒ Vår bransje har forpliktet oss til en bærekraftig mobilitet for ytterligere å redusere vårt miljømessige fotavtrykk, understreker Carlos Tavares, som også er ACEA-president.

Han ber nå politikerne roe seg ned, og la industrien komme opp med løsninger.

‒ Når det kommer til karbonisering, må politikken drives av resultater. Politisk beslutningstakere bør selvsagt løse de ambisiøse målene for å redusere CO2, men bør ikke pålegge forbrukerne et teknologivalg, sier han.

ACEA, organisasjonen for bilprodusentene i Europa, er altså bekymret for at EU ikke tenker alternativt i sin iver på å pushe elbilene, og at dette vil bremse opp nybilsalget. Andre land i Europa har ikke de samme avgiftene på nybilene som i Norge, og dermed er det vanskeligere å gjøre elbilene attraktive ved å lette på eventuelle skatter.

I tillegg har ikke elbil-teknologien kommet langt nok til å være en fullgod erstatning for bensin- og dieselbilene, samt at infrastrukturen i de mer folkerike landene fortsatt ikke kan takle store mengder elbiler.

‒ Vi må virkelig stoppe opp og se oss rundt, og kartlegge potensielle virkninger av dette, inkludert de økonomiske og sosiale konsekvensene, sier Tavares.

Nybilsalget i EU steg i 2017 med 3,4 prosent, og det ble solgt over 15 millioner biler. Men prognosene for 2018 er kun 1 prosent oppgang, og ettersom det investeres hardt i ny teknologi som både eldrift og autonomi er ACEA redd at et bremsende bilsalg kan bety færre arbeidsplasser.

Per i dag jobber det flere i den europeiske bilindustrien enn det er innbyggere i hele Norge og Finland til sammen, og en ny nedgang i bilindustrien vil selvsagt få konsekvenser for mange av de 12,6 millionene som jobber der.

På samme tid som politikerne pusher elbiler har de også gått til kamp mot diesel for å få ned lokale NOx-utslipp. Og med nye CO2-mål gir dette et litt snodig utfall. Bensinbilene slipper nemlig ut mer CO2 enn dieselbilene, men salget av sistnevnte stuper over hele linja.

I Norge er nå dieselsalget på et rekordlavt nivå. I januar hadde den kun en markedsandel på 20,2 prosent, mens det tilsvarende tallet for januar 2017 var 23,9 prosent. Men takket være norske fordeler med elbiler går CO2-utslippet her hjemme ned, og var i januar på 78 g/km, seks gram mindre enn ett år tidligere.

For EU viser de foreløpige tallene for 2017 at det dieselen hadde falt til en markedsandel på 44 prosent, noe som er en nedgang på hele 11 prosent. Beregninger viser at i 2025 vil kun hver tredje bil i EU være dieseldrevet, noe som kan gjøre det vanskelig å nå målet på en reduksjon av CO2 på 30 prosent mellom 2021 og 2030.

Noe som vil hjelpe er selvsagt elbiler. Disse kommer for fullt, og om et par år er det ganske flere enn de få modellene som per i dag er tilgjengelig. Utfordringen er at elbilene koster mer å utvikle, ettersom batteripakkene er dyrere enn de tradisjonelle motorene. Dermed blir de dyrere å kjøpe enn bensinbilene.

Og pris betyr som kjent alt. Det er bare å se på Norge.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *