Hjem / Elbiler / Polestar viser oss hemmeligheter
Polestar har snart klar de 34 første testbilene av Polestar 1. (Begge foto: Polestar)
Polestar har snart klar de 34 første testbilene av Polestar 1. (Begge foto: Polestar)

Polestar viser oss hemmeligheter

Vanligvis er bilindustrien svært så hemmelig rundt hvordan en modell er bygd opp, men kommende Polestar gir oss mer enn gjerne et innblikk. Se video.

Industrihemmeligheter voktes ofte like godt som en statshemmelighet, men for bilindustrien har det egentlig ikke noe for seg. Vi husker godt historien rundt en tysk produsent som reiste til USA og kjøpte seg en Tesla Model 3 for fem ganger utsalgsprisen, slik at de kunne plukke den fra hverandre og studere hver eneste del.


Dette er noe som er ganske så vanlig i bilindustriene, så nye løsninger forblir ikke hemmeligheter veldig lenge.

Muligens har Polestar skjønt dette, eller så bryr det seg rett ikke om dette hemmelighetskremmeriet. Uansett så begynner de nå nærme seg produksjonen av den første modellen, hybridmodellen Polestar 1.

De har fått et godt momentum, og har nå kommet så langt at de starter med den første serien av gatelovlig modeller kalt verification prototype (VP) i Sverige. Disse bilene er laget for krasjtester, værtester og veitester for diverse systemer, og er den første flåten av Polestar 1 som kommer ut på veiene.

‒ Samlingen av VP-bilene betyr at Polestar 1 har tatt det neste skrittet mot produksjon, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar.

‒ Denne første runden på 34 biler vil gjøre det mulig for våre ingeniører å finjustere bilens små detaljer, slik at Polestar 1 er perfekt når vi begynner å produsere kundebiler i midten av neste år.

Det er flere spesielle ting rundt produksjonen av Polestar-modellene, men den kanskje største er at for første gang i Volvos bilgruppes historie har de forsket på karbonfiber-konstruksjon.

Her forklarer Polestar idéene og forklarer også hvordan det fungerer. Her får vi altså et ganske unikt innblikk i deler av prosessen:

Polestar 1 er altså den første modellen til det ferske merket, og er en Hybrid GT med 600 hestekrefter, 1.000 Nm og en elektrisk rekkevidde på hele 150 kilometer i den utgåtte NEDC-standarden ‒ uansett den klart lengste rekkevidden vi har sett for en hybridmodell.

Deretter skal de følge opp med to rene elbiler, Polestar 2 som er ment som en direkte konkurrent til Model 3 (ifølge Polestar selv) og Polestar 3. Polestar 2 blir avduket tidlig neste år, med produksjonsstart senere på året. Polestar 3 er en SUV, og den skal ifølge planene være lansert innen utgangen av 2021.

Polestar var originalt et selskap som drev motorsportsatsingen til svenskene, men gikk etter hvert også over til å spesialtune Volvo-modeller. I 2015 sikret Volvo seg full kontroll på Polestar, og skilte det ut som et eget merke i fjor sommer.

Men de fortsetter også å tune Volvo-modeller, og den foreløpige siste er den rykende ferske Volvo S60 T8 Polestar Engineered.

Polestar 1 skal kun komme i 500 eksemplarer, og det første produksjonsåret ble utsolgt ganske så raskt.

Norge er et av 18 land som har åpnet for forhåndsbestilling, og kundene som reserverer må betale et depositum på rundt 23.000 kroner. Dette er en slags købillett, og er mulig å få tilbake pengene om man angrer seg.

Det er for øvrig Snøhetta som har designet den nye fabrikken til Polestar som er lokalisert i kinesiske Chengdu.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *