Hjem / Nyheter / Planlegger minst 20 hydrogenstasjoner
Roger Hertzenberg i Uno-X sier at de planlegger minst 20 hydrogenstasjoner. Her sammen med Jon André Løkke (t.h.) i NEL. Til venstre den nye Hyundai Nexo. (Foto: Hyundai/Patchwork)
Roger Hertzenberg i Uno-X sier at de planlegger minst 20 hydrogenstasjoner. Her sammen med Jon André Løkke (t.h.) i NEL. Til venstre den nye Hyundai Nexo. (Foto: Hyundai/Patchwork)

Planlegger minst 20 hydrogenstasjoner

Uno-X sier at de har planer om minst 20 hydrogenstasjoner.

Det skapte bølger i bransjen da Hyop 29. august gikk ut og erklærte at de stengte fire hydrogenstasjoner grunnet lave inntekter. Etter sju års drift var det rett og slett ikke lenger driftskapital igjen til å holde disse åpne, og et kommende prosjekt rundt en ny hydrogenstasjon på Ryen i Oslo ble også lagt på is.


‒ Vi har fått med oss noen ildsjeler som har bidratt til å holde selskapet flytende de siste par årene.  Dette har sammen med de offentlige bidragene holdt aktiviteten i gang, men fra 1. september er det stopp, sa Ulf Hafseld, daglig leder i Hyop.

Dette har skapt politisk uenighet rundt hydrogendrift, og blant annet rykket politikere fra Høyre, KrF, SV og MDG ut i Dagsavisen og uttalte at de ikke har noe tro på hydrogenbilen som privatbil.

Det er i sterk kontrast med hva regjeringspartiene sa for kun to år siden. Da skulle de satse tungt på hydrogenbiler, og målet var 50.000 slike biler i 2025.

En som frontet dette var Ola Elvestuen, og Venstre-politikeren prøver nå å tone ned det siste utspillet fra Høyre, KrF, SV og MDG.

– Satsingen på hydrogen fortsetter – inkludert fyllestasjoner for personbiler. Vi fortsetter arbeidet med et nettverk av fyllestasjoner, sa han til Dagsavisen torsdag.

– Uno-X har fortsatt sine to stasjoner og har fått tilsagn om støtte fra Enova for to til. I Trondheim har Asko bygget en fyllestasjon for tungtransport. Det er også gitt tilsagn om støtte til ti hydrogenbusser i Oslo og Akershus, og også innen skipsfart satses det på hydrogen, la klima- og miljøministeren til.

Han nevner altså Uno-X, som har en hydrogenstasjon i Sandvika i Bærum og en i Åsane i Bergen. De skal også åpne en ny hydrogenstasjon på Hvam ikke langt unna Lillestrøm og en på Ås i Akershus.

Her er Hyundai Nexo parkert foran hydrogenstasjonen i Sandvika. (Foto: Hyundai/Patchwork)
Her er Hyundai Nexo parkert foran hydrogenstasjonen i Sandvika. (Foto: Hyundai/Patchwork)

I tillegg har de også konkrete planer rundt prosjekter på Hell i Stjørdal og Sandmoen i Trondheim, men dette er bare begynnelsen.

For i forbindelse med at Hyundai leverte ut de tre første hydrogenbilene Nexo til nettopp Uno-X samt NEL sist torsdag lovet daglig leder Roger Hertzenberg mange flere stasjoner.

‒ Vi har stor tro på hydrogen som det beste alternativet for utslippsfri kjøring. Vi planlegger et initielt nettverk på 20 stasjoner så snart som praktisk mulig, sier Hertzenberg, og legger til at myndighetene bør være enda mer offensive.

‒ Det er mye bedre å sette i drift stasjoner, enn å snakke om det. Vi har prosjekter i gang, og tror at nye stasjoner i seg selv vil være god markedsføring for hydrogenelektriske biler.

Også Venstre-politiker Solveig Schytz i Akershus Fylkeskommune var til stede under overleveringen av de tre første Nexo-modellene i Sandvika.

‒ Akershus fylkeskommune vedtok en langsiktig satsning på hydrogen som drivstoff i 2014, og det fortsetter. Vi anser hydrogen som en del av løsningen for en utslippsfri framtid, og vi synes det er veldig gledelig at Nexo nå er på veien, sier Schytz.

‒ For oss er det viktig at vi ikke velger én enkelt miljøteknologi, men at vi legger til rette for nye teknologier. Vi er fortsatt i startgropen på hydrogen, men vårt engasjement er langsiktig.

Hydrogenbiler er såkalte nullutslippskjøretøy på linje med elbiler, og fungerer også på en lignende måte med elmotor. Man fyller tanken akkurat som man gjør på fossilbiler, noe som kun tar minutter. Deretter omdannes hydrogen om til strøm via en brenselcelleteknologi i selve bilen, og denne strømmen driver elmotoren.

Vanligvis har hydrogenbilene større rekkevidde enn elbilene, noe som også den helt nye Hyundai Nexo bekrefter. Bilen som har en startpris på 585.900 kroner har en rekkevidde på 666 kilometer, og legger dermed samtlige av dagens elbilmodeller bak seg på det feltet.

Norske Nel Hydrogen, som altså fikk de første Nexo-bilene sammen med Uno-X, lager fyllestasjoner og produksjonsutstyr for hydrogenkjøretøy og inngikk tidligere i år en kjempekontrakt med Nikola. Det selskapet utvikler hydrogenlastebiler, og har bedt Nel om å sette opp hele 448 hydrogenstasjoner rundt om i USA. Kontrakten kan potensielt være verdt flerfoldige milliarder kroner.

Flere bilprodusenter har signalisert at de kommer med hydrogenbiler, og blant annet har Audi innledet et partnerskap med Hyundai.

Men per i dag er modellutvalget ganske så tynt, og i tillegg til Nexo finner vi Toyota Mirai, Honda Clarity og Mercedes med sin søster til elbilen EQC i form av GLC F-Cell. De to sistnevnte er foreløpig ikke å finne på det norske markedet.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *