Hjem / Nyheter / Planlegger 18 nye superbiler
McLaren skal komme med 18 nye og oppgraderte modeller innen 2025. 600LT har premiere denne helga. (Alle foto: McLaren)
McLaren skal komme med 18 nye og oppgraderte modeller innen 2025. 600LT har premiere denne helga. (Alle foto: McLaren)

Planlegger 18 nye superbiler

McLaren er på offensiven, og som en del av planen om å gå over til hybrid skal de komme med hele 18 nye og oppgarderte modeller innen sju år.

Det er absolutt nye tider i bilverden, noe vi også ser rundt sportsbilene. Der i gården har de oppdaget fordelene av elektrifisering, som både får ned utslippene og bidrar til en enda raskere akselerasjon. Produsentene får altså både i pose og sekk.


Dette så McLaren allerede for mange år siden, og kom med den aller første hyperbilen som også var en bensinhybrid for fem år siden med den spinnville McLaren P1.

Dette vil de nå følge opp med en langsiktig plan fram til 2025 kalt Track25. Den sier at alle modellene innen den tid skal være hybridvarianter, og det er heller ikke få modeller vi kan vente oss i løpet de neste sju årene.

Faktisk vil de i snitt lansere mer enn to biler i året, og totalt skal de komme med 18 modeller innen 2025.

Og når de snakker om hybrider, tenker de ikke på disse som kan kjøre et par mil på strøm og tar timevis å lade opp.

Hør bare hva de selv sier:

«Tro mot ånden om å skyve grenser med teknologi som hjelper føreren, vil McLaren også evaluere nye hjelpemidler, og bidra til å utvikle et enklere, superraskt ladeopplegg med høy effekt for ytelsesapplikasjoner som forventes å ha over 30 minutter med elektrisk rekkevidde rundt en racerbane.»

Planen inkluderer alle modellene, altså alt fra sportsbiler til hyperbiler. Slike biler skal som kjent veie minst mulig.

McLaren sier at de vil investere over en halv milliard kroner for å utvikle og produsere ny teknologi rundt lettvektmaterialer, og åpner snart et eget senter dedikert til nettopp dette.

En del av planen er å følge opp McLaren P1 med en ny hyperbil, og britene legger til at de fortsatt skal håndlage sportsbiler og supersportsbiler med midtstilte motorer.

Den offensive planen betyr også at McLaren vil øke produksjonen med rundt 75 prosent, og løfte antall biler til rundt 6.000 biler i midten av neste tiår. Bilene skal fortsatt bli satt sammen for hånd på fabrikken i Woking.

De vil også, som alle de andre bilprodusenter, satse mer på nettverk og tilkobling, og sier at de blant annet skal komme med teknologi som kan oppdatere programvaren i bilene trådløst over nettet.

McLaren er i dag på plass i 31 forskjellige land, og har 86 forhandlere rundt om i verden. Dette skal de utvide, og snuser for tiden på nye områder som Russland, India og Sentral- og Øst-Europa. Ambisjonen er å nå 100 forhandlere.

Alt dette koster selvsagt vanvittig mye.

‒ Alle hos McLaren er fokusert på å produsere verdens beste kjørebiler, noe det å investere 15 milliarder kroner i Track25 er et klart bevis på, sier Mike Flewitt hos produsenten.

McLaren har tre kategorier for sine modeller. En sportsserie, en superserie og en ultimatserie. McLaren P1 og den kommende oppfølgeren tilhører selvsagt ultimatserien, som også inkluderer McLaren Senna som kom i fjor.

Her er bilen som er laget i ånden til den legendariske formel 1-føreren Aryton Senna:

En bil som hører hjemme i sportsserien er McLaren 600LT. Den debuterer denne helga under Goodwood Festival of Speed, og er den raskeste og mest ekstreme av de gatelovlige sportsserie-modellene.

Den er faktisk akkurat like rask som superserie-modellen 675LT, og gjør unna 0-100 km/t på 2,9 sekunder. Den doble distansen går unna på kun 8,2 sekunder, mens toppfarten er på 328 km/t.

Motoren som er en V8 twinturbo på 3,8 liter har 600 hestekrefter og et dreiemoment på 620 Nm, og den er selvsagt en skikkelig «lettvekter» takket være utstrakt bruk av karbon. Bilen veier nemlig kun 1.247 kilo, og har dermed en kraft-til-vekt-ratio på imponerende 481 hestekrefter per tonn.

I kjent stil setter McLaren også en produksjonsgrense på denne. De vil starte produksjonen i oktober, og setter sluttstrek nøyaktig ett år senere.

Prisen er satt til 2 millioner kroner i England, og du bør være kjapp om du vil sikre deg bilen som egentlig havner midt mellom sportsserien og superserien. For til og med de superdyre og ultraville McLaren Senna og Senna GTR gikk unna på rekordtid, og de er ikke lenger mulig å få kjøpt nye.

Men det kommer nye muligheter om du ikke rekker 600LT. Mer eksakt 17 nye muligheter innen 2025.

Så det er bare å begynne å spare.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *