Hjem / Nyheter / Pigg av
Piggdekk blir stadig et sjeldnere syn i byene. (Foto: Cooper)
Piggdekk blir stadig et sjeldnere syn i byene. (Foto: Cooper)

Pigg av

Piggdekkavgift skremmer bilistene over til piggfrie vinterdekk, og Oslo har faktisk «overprestert» i så måte.

Det er udiskutabelt at piggdekk fører med seg mer veislitasje og gir mer svevestøv, dette helsefarlige stoffet som finner veien inn i lungene. Men det er to sider av saken.

For går alle over til piggfrie vinterdekk vil vinterveiene bli altfor polerte, ettersom piggdekkene river opp isen og gjør veibanen ru og dermed bedre feste for de piggløse.

Om veiene blir polert må Statens vegvesen ut og strø. Og strøsand gir mer svevestøv.

Så det gjelder altså å finne en slags mellomting, noe Vegvesenet også har gjort. De mener at andelen piggfrie bør ligge mellom 85 og 90 prosent i Oslo, Bergen og Stavanger, tre av byene med piggdekkavgift.

I Bergen og Stavanger ligger de akkurat i den luka, begge med en andel på 86 prosent av piggfrie vinterdekk.

Oslo kan dog få seg et problem om utviklingen fortsetter. Hovedstaden har, som mange av de andre byene, begynt å ta seg godt betalt for at folk skal inn i byen. Så det gjelder å slippe de avgiftene man kan. Som piggdekkgebyr.

Hovedstaden har nå en andel på 91 prosent piggfrie vinterdekk, opp fra 88 prosent i 2017, viser tellingen fra Statens vegvesen. Dette er ikke overraskende høyest i Norge.

Naboene Asker og Bærum følger nærmest med 89 prosent, opp to prosentpoeng fra 2017. Deretter følger Bergen og Stavanger.

Stavanger har en økning på hele 11 prosentpoeng siden 2017, noe som skyldes at de innførte gebyrordning i fjor. Og det er åpenbart at bilistene føler at de har nådd et slags metningspunkt når det kommer til avgifter, for Stavanger hadde før det hatt en kampanje som strakk seg over to år for å få bilistene over på piggfrie dekk. Det hjalp altså lite. Først da gebyret kom pigget bilistene av.

Trondheim er et annet eksempel. De gjeninnførte gebyrordningen for to år siden, og i samme periode har den piggfrie andelen økt fra 64 til 72 prosent. Vegvesenet spår at byen er på vei tilbake til 80 prosent piggfriandel, slik det var i 2010 før de avviklet gebyrordningen.

Slik er andelen piggfrie vinterdekk fordelt på byene:

Kommuner 2017 2018 Endring
Oslo 88 % 91 % +3
Asker/Bærum 87 % 89 % +2
Bergen 87 % 86 % -1
Stavanger/Sandnes 75 % 86 % +11
Drammen 81 % 84 % +3
Fredrikstad/Sarpsborg 80 % 82 % +2
Skien/Porsgrunn 68 % 74 % +6
Trondheim 66 % 72 % +6
Kristiansand 63 % 65 % +2
Hamar 56 % 63 % +7
Lillehammer 48 % 54 % +6
Ålesund 50 % 57 % +7
Tromsø 15 % 15 % 0

Statens vegvesen mener at andelen piggfrie vinterdekk i kommuner med nullføre eller skiftende føre bør ligge mellom 80 og 85 prosent, mens de som ligger i klimasoner der vinteren er mer stabil eller har utfordringer med vinterføret bør fastsette målet lokalt.

– Hvert år teller Statens vegvesen piggdekkbruken i 13 norske byer og byområder. Det er fortsatt mange byer som med fordel kunne hatt en høyere piggfriandel. Det ville redusere veislitasjen og problemer med svevestøv, sier sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *