Hjem / Motorsport / Østbergs første grusrally i C3 endte med 6. plass
Mads Østberg ble nummer seks i sitt første grusrally med C3 WRC. (Foto: Citroën)
Mads Østberg ble nummer seks i sitt første grusrally med C3 WRC. (Foto: Citroën)

Østbergs første grusrally i C3 endte med 6. plass

Mads Østberg gjennomførte det første grusrallyet med Citroën C3 WRC, og kom fra det med æren i behold.

Nå er ikke kombinasjonen Østberg/Citroën noe nytt. Nordmannen som har sin eneste WRC-seier fra Portugal i 2012 kjørte for Citroën Total Abu Dhabi i 2014 og 2015, og den gang rattet han en DS3 WRC. Selv om seieren uteble imponerte østfoldingen til tider, og endte opp med to andreplasser og fire tredjeplasser i løpet av 26 VM-runder.

Han gikk over til Ford og M-Sport i 2016, men forlot det teamet etter 2017-sesongen.

I år var han tilbake i Citroën under Rally Sverige, hvor han til slutt endte på en sjetteplass.

Denne helgen var han altså tilbake i C3 WRC under VM-runden i Portugal, noe som også betydde det første grusrallyet med den nye WRC-bilen til Citroën.

Og det ble et slitsomt rally for Østberg, selv om resultatet til slutt ble ok.

‒ Vi fikk mye informasjon om C3 WRC i det som var vårt første grusrally med bilen, konkluderer Østberg.

Allerede under rallyet første dag fredag havnet den norske duoen litt bakpå, og det kostet dyrt.

‒ Vi slet med å finne de riktige innstillingene til å begynne med, men laget jobbet hardt og det gikk bedre etter hvert, sier han.

WRC har en struktur som snur startlisten etter resultatlisten for dag 1, og dermed endte både Østberg og lagkamerat Craig Breen med å kjøre først både lørdag og søndag. Det betyr at de måtte «rense» veien for grus for bilene som kommer bak.

‒ Sliter du i innledningen har det innvirkning på resten av rallyet. Men jeg er uansett fornøyd med farten vi klarte å få opp når vi virkelig pushet da vi fikk bedre forhold under enkelte prøver, slår han fast.

Han endte altså på sjetteplass, 3,33 minutter bak vinneren, og ble beste Citroën. Lagkamerat Craig Breen ble nemlig nummer sju, nesten to minutter bak Østberg.

Her flyr Østberg over det berømte Fafe-hoppet:

Årets utgave av Rally Portugal var av den røffe typen, og fredagens etappe var av den virkelig ville varianten.

Både VM-leder Sébastien Ogier, tidligere VM-runde-vinner Ott Tänak, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen og Hayden Paddon havnet alle i trøbbel underveis, og spolerte sjansene sine. Mikkelsen fikk teknisk trøbbel med styringen på sin Hyundai, mens resten av gjengen kjørte av veien.

Den lå dermed åpen for Mikkelsens lagkamerat Thierry Neuville, som klarte å holde seg unna de store problemene. Han vant med 40 sekunder på Elfyn Evans i Ford, mens lagkamerat Teemu Sunninen sikret Ford to på pallen 47 sekunder bak Neuville.

Toyota-fører Esapekka Lappi var opprinnelig nummer fire, men fikk etter rallyet ti sekunder i straff etter å ha klippet en banesperring under fredagens spesialetappe, og dermed snek spanske Dani Sordo i Hyundai seg forbi med noen få sekunder.

I VM-sammendraget tok Neuville over ledelsen fra Ogier, og står nå med 119 poeng og er 19 poeng foran den regjerende mesteren. Mikkelsen har nå mistet helt kontakten med de øverste, og er på sjetteplass med 54 poeng.

Neste rally kjøres i Italia, og Østberg får sjansen for tredje gang i Citroën. Mikkelsen skal kjøre alle rundene i år, og er selvsagt også på plass i Sardinia i begynnelsen av juni.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg fikk en svær pokal for andreplassen i årets Race of Champions. (Foto: VW)

Solberg nest best blant racing-legendene

Kun den tidligere formel 1-føreren David Coulthard klarte å slå Petter Solberg under helgens Race …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *