Hjem / Nyheter / Østberg imponerte Citroën-sjefen
Citroën begynner å nærme seg gamle høyder i rally-VM. (Foto: Citroën)
Citroën begynner å nærme seg gamle høyder i rally-VM. (Foto: Citroën)

Østberg imponerte Citroën-sjefen

Mads Østberg klarte riktignok ikke å hamle opp med Ott Tänak under Rally Finland, men nordmannen sendte Citroën et steg nærmer gamle høyder.

Takket være rally-esset Sébastien Loeb har det franske laget en rik WRC-historie. Med nevnte Loeb bak rattet ble de verdensmestere ni år på rad fra 2004 til 2012, og de har også hanket inn åtte VM-titler for lag på 2000-tallet.

De var altså laget å slå.

Men i 2013 begynte motgangen. Først droppet Red Bull sponsoravtalen, og deretter bestemte Loeb seg for å trappe ned. Han kjørte kun fire VM-runder den sesongen, og seiersvante Citroën endte opp helt uten 1. plasser det året.

Etter den tid hadde Citroën kun bokført fem seire fram til årets sesong, alle signert Kris Meeke. Mads Østberg kjørte for laget i 2014 og 2015, og klarte to 2. plasser som de beste plasseringer, mens Andreas Mikkelsen tok en 2. plass under fjorårets Rally Tyskland. Da hadde det franske laget pensjonert DS3 WRC til fordel for C3 WRC, bilen de bruker i dag.

Årets sesong har vært kaoslignende, selv om irske Craig Breen sørget for en 2. plass i Sverige. Alt dette ble imidlertid overskygget over det faktum at Meeke fikk sparken midt i sesongen, og grunnen var oppsiktsvekkende. Citroën mente han var en fare for seg selv og andre.

Dette har åpnet opp for Østberg, som opprinnelig ikke skulle kjøre alle VM-rundene. Det skal han nå, og før helgens Rally Finland sto han med en 5. plass og to 6. plasser.

Men nå er nordmannen skikkelig på gang, og Citroën kan endelig melde seg på seierskampen igjen.

‒ Ja, vi har virkelig grunn til å se tilbake på Finland med glede, sier teamsjef Pierre Budar.

‒ Med fem fartsprøveseire var vår bil den eneste som kunne holde tritt av de europeiske merkene, noe som igjen viser hvor konkurransedyktig den er på alle underlag.

Østberg og kartleser Torstein Eriksen var raskest på tre av fartsprøvene, og endte til slutt opp på 2. plass 32 sekunder bak Tänak i en Toyota.

‒ Vi var klar over at Mads har mye rutine i dette rallyet, så det var all grunn til å tro at han kunne gjøre det bra her. Uansett, jeg må si at han virkelig imponerte med farten og stabiliteten, og han holdt unna for de lokale spesialistene, sier Budar.

Han snakker om kampen om 2. plassen mot Jari-Matti Latvala. Det skilte kun 2,5 sekunder mellom de to før den avsluttende spesialetappen, men nordmannen holdt hodet kaldt og slo den finske hjemmefavoritten med 2,8 sekunder totalt.

‒ Resultatet viser at vi nå helt klart er på riktig vei, og at den nye framaksel-geometrien vi introduserte her i Finland er verdifull og effektiv.

Østberg selv var da også rask til å påpeke at dette var den beste bilen han hadde kjørt fra Citroën.

‒ Jeg er skikkelig glad for å kunne kjempe helt i toppen igjen. Folkene hos Citroën har gjort en kjempejobb, og nå kan vi kjempe i toppen igjen, sier Østberg.

Lagkamerat til Mikkelsen i Hyundai, Thierry Neuville, leder VM med sine 153 poeng tross en skuffende 9. plass i Finland, mens regjerende mester Sébastien Ogier er nummer to med 132 poeng. Mikkelsen som ble nummer 10 i helga er på 6. plass med 57 poeng, mens Østberg er nummer 9 med 48 poeng.

Det gjenstår fem VM-runder, og den neste er Rally Tyskland i midten av august.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *