søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Oslo med nytt bomsjokk: 177 kroner!
Det skal svi å kjøre i Oslo under dager med dårlig luftkvalitet.
Det skal svi å kjøre i Oslo under dager med dårlig luftkvalitet.

Oslo med nytt bomsjokk: 177 kroner!

Jakten på Oslo-bilistene har intensivert. Nå er det klart for nok et bom-sjokk, nemlig 177 kroner på dager med dårlig luftkvalitet. Lastebiler med euro V-motorer må ut med hele 579 kroner!

Det er NRK som nå skriver at bystyret i Oslo har takstene klare for dager da luftkvaliteten er dårlig.

Og selv ikke de med biler som nesten ikke slipper ut NOx slipper unna. Kun rene elbiler skal slippe ekstraregningen, og dermed må både de som har bensinbiler, hybridbiler og dieselbiler betale en ekstraregning.

For bensinbiler og ladbare hybrider betyr «beredskapstaksten» at det vil koste 162 kroner i rushtiden og 132 kroner utenom rushtiden, mens dieselene må punge ut med 177 kroner i rushtiden og 147 kroner utenom.

Ifølge NRK er det kun formaliteter som gjenstår før Oslo og Akershus kan innføre denne taksten.

Som kompensasjon vil det bli gratis kollektiv på disse dagene, men Ruter sier til NRK at kapasiteten allerede er sprengt under rushtiden og er skeptiske til at det blir gjennomførbart.

Høyre var et av partiene som var med på bomtiltaket i Oslo for ett år siden, men er nå skeptiske til at biler som nesten ikke slipper ut NOx også skal tas.

‒ Da bør disse bilene slippe unna de ekstra høye bomtakstene på dager med høy luftforurensning, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg til NRK.

Han henviser til unntaket i vedtaket som Høyre støttet vedrørende akuttakstene. Det sier følgende:

«Byrådet bes komme tilbake med nytt forslag til forskrift som ikke inkluderer bensinbiler og tungtransport som tilfredsstiller Euro VI-kravene så snart muligheten for å innføre miljødifferensierte takster i bomringen foreligger.»

‒ For at Høyre skal støtte akuttakstene forutsetter vi at bystyrets vedtak blir fulgt, og at biler som ikke bidrar til forurensningen, heller ikke skal betale, sier han.

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg fra MDG innrømmer at disse bilene i utgangspunktet burde vært fritatt, men «skylder» på dårlig tid.

‒ Vi jobber for det på sikt. Problemet er at da må vi inn i en ny prosess med staten, og da er jeg redd vi ikke får på plass dette tiltaket i vinter i det hele tatt, sier hun til NRK.

Hun legger til at den nye løsningen er bedre enn et dieselforbud, som de innførte i fjor.

Også NAF er kritisk til at de nå inkluderer bensin og hybrid i de nye straffetakstene.

‒ Folk vil oppfatte det som veldig urettferdig og uforståelig når selv de som kjører på strøm må betale tredobbelt, sier informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal til NRK.

Fra 1. oktober satte Oslo kommune opp takstene på bompasseringer. Det koster nå 49 kroner for dieselbilene (59 kroner i rushtiden) og 44 kroner for bensinbilene (49 kr i rush).

Oslo planlegger også en ny bomring neste år. Da kommer det 53 nye bompunkter.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Én kommentar

  1. Kenneth Bårli

    Alt har en smertegrense, å den er for lenge siden passert.
    Selv så kjører jeg elbil, så dette rammer ikke meg.
    Men dette handler om å se situasjonen til sine medmennesker.
    Gratis kollektivtransport, er bra det.
    Men det er ikke for alle at det er praktisk mulig, når man skal ha med seg barnevognen, barn som skal i barnehage på en kant av byen, barn som skal på skole en annen kant, dessuten er det ikke sikkert at jobben ligger så gunstig til heller.
    Så kommer det kanskje fritidsaktiviteter i tillegg.
    For en del mennesker, så betyr dette at det ikke lønner seg å jobbe.
    Man har kanskje ikke råd, eller mulighet til at barna går på fritidsaktiviteter.
    Mange pendler inn til Oslo, å av disse så er det mange som må kjøre bil for å komme til buss/tog.
    Det er ikke parkeringskapasitet, til at alle disse kan reise kollektivt.
    Dessuten har vi såkalte fjernvarmeanlegg, som brenner søppel, som vi vet har ugunstige vindforhold i forhold til Oslo sine innbyggere, utslipp fra skip, annet.
    I tillegg har vi vedfyring, som gir mer svevestøv og farligere utslipp en all biltrafikken til sammen.
    Mye veier er lagt i tuneller gjennom Oslo nå, hvor mye har dette hjulpet på luftkvaliteten?
    De som kjører i disse eksosfyldte tunnelene, er mennesker de også.
    Vi vet at veivask vil ha stor effekt, da støv, skitt og salt bidrar svært mye dårligere luftkvalitet.

    Så alt i alt, summeres dette ned til et spørsmål om penger.
    Å om vi nå legger all naivitet til side, så er det ikke til å komme utenom at Oslo er en Norges mest korrupte kommuner.

    Hvordan løser vi problemet?
    Det er egentlig veldig enkelt, det er bare å følge pengestrømmen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *