Hjem / Nyheter / Oslo med 20 flere elbusser enn hele Sverige
Oslo får 70 nye elbusser, og det totale antallet vil da være 76. (Begge foto: Ruter)
Oslo får 70 nye elbusser, og det totale antallet vil da være 76. (Begge foto: Ruter)

Oslo med 20 flere elbusser enn hele Sverige

Sverige henger etter når det kommer til elektriske kjøretøy. Oslo vil neste år ha 20 flere elbusser enn det er totalt i Sverige per i dag. Men Oslo blir rundjult av en by som har 16.283 flere el-busser.

Sverige dilter langt bak Norge når det kommer til elbiler, og det finnes kun drøyt 12.000 slike der. I Norge er det tilsvarende tallet rundt 150.000.

Annonse

Det smitter åpenbart over på elbusser.

I utgangen av 2016 var det 41 elbusser i Sverige. 15 måneder senere har dette kun økt til 56, i snitt en ny el-buss per måned. Det er tynt.

Oslo blir ledet av et byråd som setter miljø og klimaet høyt, og har for lengst gått til kamp mot bilistene. Parkeringsplasser i tusentall blir fjernet, gater blir stengt for trafikk, det innføres beboerparkering over store deler av hovedstaden og byen skal teppelegges med bompunkter.

I en by med kalde vintrer, stor høydeforskjell med mange bakker og skal vi si et noe sprengt kollektivtilbud møter ikke slike tiltak jubel hos alle.

Men elbusser er derimot noe de færreste har veldig mye imot.

Oslo har ikke vært langt framme der. Per i dag finnes det kun seks like i hovedstaden, og det er ikke mye å skryte av for et miljøbyråd. Men nå tar de grep, og neste år fases det inn 70 nye elbusser. Og det er akkurat i tide, for Oslo er europeisk miljøhovedstad neste år.

– Jeg er opptatt av å gjøre det attraktivt å reise miljøvennlig og la bilen stå. At vi i 2019 får hele 70 nye flotte elbusser på de tunge bussrutene i Oslo vil bidra til renere luft, mindre støy, og ikke minst en enda mer behagelig reise. Jeg gleder meg stort og dette blir en flott markering av Oslos år som Europas miljøhovedstad, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, til høyre i bildet over.

52 av disse vil være leddbusser, og dermed vil også flere av rutene med flest reisende få el-busser.

Her kommer litt Oslo-info, men heng på. Snart kommer vi til den vanvittige byen med over 16.000 elbusser.

Unibuss er en av tre selskaper som kjører busslinjene i Oslo, og de kjøper 40 nye elbusser. 30 av disse er leddbusser som skal kjøre på linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Indre by i Oslo. De ti siste skal kjøre linje 74.

Den linjen med flest passasjerer er 31, som går mellom Grorud og Snarøya. Denne linjen frakter 50.000 reisende i året, og driftes av Nobina. De skal etter planen sette inn 20 nye elektriske leddbusser på denne strekningen i løpet av våren 2019.

I tillegg vil Norgesbuss sette inn ti elbusser på linje 33, 60, 62, 63 og 66 våren 2019. På linje 60 mellom Vippetangen og Tonsenhagen kjører det to elbusser i pilot fra før, og denne linjen blir også den første helelektriske.

Kostanden på 70 elbusser med tilhørende infrastruktur er på inntil 850 millioner kroner i perioden 2019-2022. Elbusser er i likhet med elbiler dyrere å produsere, dermed vil kostnadsbildet også bli større.

Oslo vil med 76 elbusser få den største elektriske bussflåten i Norden, og plassere seg godt på Europa-kartet.

Men de får rundjuling av en kinesisk by.

Megabyen Shenzhen med sine 12 millioner mennesker i det urbane strøket har faktisk flere elbusser enn det er busser på veiene i Norge. Til sammen har byen investert i utrolige 16.359 elbusser, og ifølge SSB fantes det i Norge i utgangen av 2015 16.668 busser. Da er rubbel og bit tatt med, og mange av disse er helt sikkert ikke i drift.

Så en by i Kina har mest sannsynlig flere elbusser enn det finnes busser i drift i Norge.

Da snakker vil elbuss-boom.

Se video av den gedigne elbuss-flåten til Shenzen i en av lenkene under. Den er svær!

Følg bil24 på Facebook

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *