søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Oppgradert liten hissigpropp fra Seat
Seat kommer snart til Norge, så får vi se om Ibiza FR med 150 hestekrefter frister. (Alle foto: Seat)
Seat kommer snart til Norge, så får vi se om Ibiza FR med 150 hestekrefter frister. (Alle foto: Seat)

Oppgradert liten hissigpropp fra Seat

Den spanske bilprodusenten er i støtet, og leverte 285.400 kjøretøy det første halvåret. Nå satser de videre – også i Norge.

Seat er merket som forsvant, vel og merke i Norge. I utlandet har det spanske merket riktignok slitt, men de siste årene har vinden snudd. Det Volkswagen-eide merket opplever stadig oppgang, også på grunn av «søster-modeller» til andre etablerte Volkswagen-eide merker.

Og nå vil MøllerGruppen også satse på Seat, og er i gang med å etablere salgsløsninger, i hovedsak på nett.

Timingen kan bli god. For Seat har akkurat lansert SUV’en Ateca og oppgradert den gamle kjenningen Leon.

For å ikke snakke om den nye Ibiza. Den fikk sin offisielle debut i juni, og femte generasjon gikk i salg samme måned.

Det er kanskje overraskende her hjemme, siden det ikke ruller så mange rundt omkring. Men det er faktisk solgt over 5,4 millioner Ibiza siden den kom i 1984, og er modellen som har solgt mest fra Seat.

Den nye er basert på den mye omtalte MQB (Modular Quer Baukasten) modulplattformen i A0-kategorien, en plattform en rekke andre «Volkswagen»-modeller gjør. Og den høster også andre frukter fra moderselskapets merker, og får blant annet TSI-motorer.

En av disse er TSI-motoren på 1,5 liter med 150 hestekrefter, og denne modellen er kalt Ibiza FR (kommer også med 115 hk). Den skal få bilen fra 0 til 100 km/t på under åtte sekunder. Helt klart godkjent.

To eksosrør avslører denne.
To eksosrør avslører denne.

Bilen får to moduser, Normal og Sport. Det er også planlagt en tredje som kommer senere med mykere innstillinger, XCellence.

Som Leon og Ateca får også Ibiza en rekke teknologiske assistenter. Frontassistent, køassistent, adaptiv cruise kontroll og nøkkelfritt startsystem med startknapp.

Oversiktelig førermiljø.
Oversiktelig førermiljø.

På utsiden er det også en helt ny Ibiza vi ser. Redesignet med disse skarpe linjene som er så populær, og bilen er blitt betydelig bredere (8,7 cm) enn den forrige modellen.

Foran er det to trekantede led-lykter, og den mest hissige har også to eksosrør stikkende ut bak.

Ettersom det norske salgsapparatet ikke er oppe ennå, vet vi ikke pris. Men vi vet at den nye Polo’en begynner fra drøye 200.000 kroner, mens en fullspekket utgave koster drøye 250.000 kroner. Og da med 95 hestekrefter.

Så da kan vi jo prøve å gjette på hva den lille hissigproppen fra Seat vil koste.

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *