Hjem / Nyheter / Opel inn i den norske Peugeot-familien
Bertel O. Steen skal overta Opel. Her Crossland X. (Foto: Opel)
Bertel O. Steen skal overta Opel. Her Crossland X. (Foto: Opel)

Opel inn i den norske Peugeot-familien

Da PSA-gruppen kjøpte Opel i fjor havnet den norske importøren i en skvis. Nå overtar Bertel O. Steen.

2017 går inn i historien som et kaotisk år for tyske Opel. Året begynte bra med den lovende elbilen Ampera-e som esset i kortstokken, men så begynte den franske PSA-gruppen som består av Peugeot, Citroën og DS å snuse på den gamle storheten eid av den amerikanske giganten General Motors.


Det endte med at PSA kjøpte Opel for drøyt 10 milliarder kroner, men forholdet mellom PSA og GM surnet raskt. Begge beskyldte hverandre for løftebrudd og løgner, og det gikk hardt utover stakkars Ampera-e ‒ søstermodellen til Chevrolet Bolt.

GM fokuserte selvsagt på sin egen elbil-modell, og PSA fikk rett og slett ikke overlevert biler til kunder som allerede hadde bestilt Ampera-e. Også prisen spratt i været.

Men nå har det gått et drøyt år, og PSA har for lengst staket ut sin egen strategi rundt Opel.

Det betyr blant annet fire elektrifiserte modellinjer innen 2020, og rent forretningsmessig har de allerede snudd minus til pluss. Nylig presenterte Opel sitt første overskudd på 19 år, og det tyske merket ser ut til å ha våknet skikkelig til liv.

I Norge holder Opel-importøren til på Kjeller utenfor Lillestrøm, og satt utsatt til etter at PSA kjøpte opp Opel.

Men det ser ut til å løse seg vennskapelig, og nå skal også merket inn i den norske PSA-familien. I Norge betyr det Bertel O. Steen, som har samarbeidet med Peugeot i 88 år og importert Citroën siden 2015.

– Vi er glade for å overta Opel i Norge. Det er et tradisjonsrikt merke med meget god kvalitet på bilene sine. Vi ser et stort potensial for å styrke posisjonen til Opel i Norge i tiden som kommer, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Også Opel er fornøyde med å ha undertegnet en avtale.

‒ Valget av Bertel O. Steen til å ivareta ansvaret for Opel i det norske markedet er en anerkjennelse av konsernets sterke resultater. Det er også et uttrykk for at vi har tiltro til at Bertel O. Steen har den kompetanse som skal til for å øke Opels markedsandel i Norge, sier Xavier Duchemin, markedssjef i Opel Automobile GmbH.

Bertel O. Steen er en gigant i det norske bilmarkedet, og har faktisk importert Opel tidligere også.

‒ Det er både gledelig og spennende med en slik utvikling for Bertel O. Steen. Det er også en avtale med et historisk sus over seg: Da automobilen gjorde sitt første inntog i Norge hadde Bertel O. Steen Opel fram til 1918. Nå gjenforenes vi 100 år senere. Vi gleder oss veldig til å få Opel tilbake blant bilmerkene i Bertel O. Steen, sier Maarud.

Bertel Otto Steen startet opp bedriften i 1901, og i 1909 fikk de agenturet på Opel og Fiat som var starten på eventyret.

Men Bertel var raus nok til å overlate agenturet på Opel til sin yngre bror Gustav Thrane Steen i 1918, og dermed forsvant det tyske merket ut av Bertel O. Steen.

Bertel O. Steen har per i dag ansvaret for merkene Mercedes, Citroën, Peugeot, DS, Kia og Smart, og er en av to store importører i Norge. Den andre er Møller-gruppen med merkene Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.

Avtalen mellom Opel og Bertel O. Steen må godkjennes av Konkurransetilsynet, og formell overtakelse forventes mot slutten av året.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *