Hjem / Nyheter / Omstridt bilavgiftforslag krasjlandet
Høyre-leder Erna Solber gikk på et nederlag da landsmøtet stemte ned forslaget om å øke engangsavigten på fossilbiler. (Foto: Høyre)
Høyre-leder Erna Solber gikk på et nederlag da landsmøtet stemte ned forslaget om å øke engangsavigten på fossilbiler. (Foto: Høyre)

Omstridt bilavgiftforslag krasjlandet

Et stort flertall av Høyres landsmøte sørget for at det kontroversielle forslaget om å øke engangsavgiftene på fossilbiler ble skrotet.

Det slo ned som en bombe da statsminister Erna Solberg åpnet for å øke engangsavgiftene på fossilbilene tirsdag i forrige uke. Høyre-lederen sa til NRK at Staten taper ni milliarder kroner i inntekter grunnet de avgiftsfrie elbilene, og at disse inntektene kan hentes inn ved å øke engangsavgiften på bensin- og dieselbiler.

Annonse

Fossilbilene skulle dermed subsidiere elbilene.

Utspillet kom helt ut av det blå, og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Både bilbransjen, bilorganisasjoner, Høyre-politikere fra distriktene og regjeringspartner Frp reagerte skarpt, mens SV og andre miljøorganisasjoner støttet forslaget.

Forslaget som kom fra Høyres programkomité gikk i tillegg imot Jeløya-erklæringen, som meisler ut regjeringsplattform fra 2018 til 2021. Denne planen som regjeringspartiene Høyre, Frp og Venstre styrer etter åpner riktignok for at CO2- og NOx-komponentene i engangsavgiften kan justeres, men sier samtidig at de samlede bilavgiftene ikke økes som følge av dette.

Lørdag skulle forslaget opp til votering på Høyres landsmøte, og allerede før avstemningen var det steile fronter innad i Høyre. Spesielt distriktspolitikere kvesset knivene, og så flere så dette som en kamp mellom by og land.

Ikke noe rart akkurat det.

Så sent som i 2016 hørte 40 prosent av samtlige elbiler hjemme i de fem mest folkerike kommunene ‒ altså de store byene.

Grunnen er enkel. Distriktene har ikke bomavgifter som elbilene slipper, infrastrukturen er ikke like godt utbygd, lading av elbiler tar fortsatt relativ lang tid og rekkevidden på dagens elbiler er fortsatt kort sammenlignet med fossilbilene. Utviklingen av familievennlige elbiler er rett og slett ikke kommet langt nok til at mange av de som ferdes over lengre strekninger føler at de kan bytte ut fossilbilen.

Motstanden innad i Høyre ble så stor at programkomitéen prøvde en siste vri, nemlig å myke opp punktet til å kun vurdere en økning av engangsavgiften på fossilbiler.

Slik lød det aller siste kompromisspunktet rundt engangsavgiften:

«Vurdere å øke engangsavgiften på fossilbiler, under forutsetning av styrket satsing på infrastruktur for nullutslippsbiler i distriktene.»

Det hjalp lite.

Høyres landsmøte klubbet ned det også.

Dermed slipper fossilbilene å ta regningen som elbilene etterlater seg. Iallfall for nå.

Det er rundt 150.000 elbiler i Norge, mens den norske bilparken består av 2,7 millioner biler. Staten drar inn et sted mellom 50 og 60 milliarder i årlige bilavgifter.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Mazda oppgraderer MX-5, og den får mer krefter. (Begge foto: Mazda)

Favoritten MX-5 blir sterkere

Favoritt-kabrioleten i både Norge og resten av verden, Mazda MX-5, blir sterkere og raskere i …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *