Hjem / Nyheter / Nye RAV4 vises fram
Slik ser den femte generasjonen av RAV4 ut. (Alle foto: Toyota)
Slik ser den femte generasjonen av RAV4 ut. (Alle foto: Toyota)

Nye RAV4 vises fram

Toyota viser nå fram den femte generasjonen av SUV-modellen RAV4. Den kommer på markedet neste år.

Den nye generasjonen blir vist fram under New York International Auto Show som starter i dag, og det er en ganske så ny modell.

Annonse

For første gang bygges nemlig RAV4 på den nye plattformen Toyota New Global Architecture (TNGA), noe som igjen betyr forbedringer av kjøreegenskaper og sikkerheten. Plattformen er 57 prosent stivere enn den forrige, har en mer optimal vektfordeling og et lavere tyngdepunkt.

Toyota har også nyutviklede TNGA-drivlinjer – et 2,5-liters hybrid-elektrisk system og en 2,0-liters bensinmotor.

RAV4 er altså kommet til femte generasjonen, og Toyota elsker åpenbart å oppdatere denne SUV-modellen som kom så langt tilbake som i 1994.

Den andre generasjonen kom i 2000, den tredje i 2005 og den fjerde i 2012.

Ifølge Toyota selv gjør den femte generasjonen «betydelige fremskritt på motorteknologier, dynamiske egenskaper, intelligente sikkerhetsløsninger og gjennomgående kvalitet». Det høres jo svært så lovende ut.

På utsiden ser man at dette er en RAV4, men den er både blitt større, fått bredere sporvidde, høyere bakkeklaring, økt akselavstand og kortere overheng både foran og bak. Alt dette førere selvsagt til bedre plass innvendig, samt at bagasjeplassen har økt.

Flere bilder helt nederst.

Toyota har ikke gått helt av skaftet med størrelsen, så økningen både i lengden og bredden er kun marginalt større enn den forrige generasjonen (4.600 mm lang og 1.855 mm bred).

De nye drivlinjene er spennende for nordmenn, spesielt den med hybridløsningen som er eksklusiv for RAV4. Det er altså en hybrid-elektrisk drivlinje på 2,5-liter som skal ha mer kraft og respons enn den forrige, og som har alle de elektriske fordelene som hybrider drar med seg. Toyota har ikke avslørt noen detaljer rundt hybridmotoren, men sier at den er «klasseledende på forbruk og øker både antall hestekrefter og akselerasjonen».

I tillegg har de løst hybridløsningen rundt firehjulstrekken på en annen måte enn tidligere. Den nye elmotoren skal gi en bedre bruk av kreftene fra bilens hybridsystem, og har også en egen elmotor som driver bakhjulene. Dette skal ifølge Toyota «gi et høyt dreiemoment og kraft, reduksjon av tap, bedre drivstofføkonomi og utmerket firehjulstrekk i ulike kjøresituasjoner».

En ny 2,0-liters bensinmotor blir også tilgjengelig, med mulighet for manuell eller automatisk girkasse. Denne har fått et oppdatert mekanisk firehjulstrekksystem som skal bedre kjøreegenskapene.

Og det aller beste er kanskje at batteripakken ikke spiser så mye av den innvendige plassen lenger. Det liker nordmenn. Vel, det liker nok alle sammen.

Bilen kommer ifølge Toyota Norge til Europa i første kvartal 2019.

Her er flere bilder av den nye RAV4.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *