Hjem / Nyheter / Nye Porsche 911 testet over hele verden
Her er den kommende 911 fotografert i Nord-Finland. (Alle foto: Porsche)
Her er den kommende 911 fotografert i Nord-Finland. (Alle foto: Porsche)

Nye Porsche 911 testet over hele verden

Å lansere en ny generasjon av en legendarisk modell er ikke gjort på 1-2-3. Bare spør Porsche.

Porsche 911 har en klang få andre biler forunt. Den har vært drømmebilen for mange unge gutter og jenter gjennom fem årtier, og er utvilsomt en av de bilene som er enklest å identifisere. Du skal bry deg svært lite om biler om du ikke kjenner igjen en 911.


Bilen kom i 1963, og tross sin voksne alder på 55 år har den kun kommet i sju generasjoner. Ja, riktignok som en drøss med varianter, men altså kun sju hovedmodeller.

Her har du alle sju samlet. Vakkert, ikke sant?

Mange av de unge guttene og jentene har også fått realisert drømmen sin, og i fjor bikket Porsche den berømte millionen med 911.

Nåværende modell har kodenavnet 991 og kom i 2011, og har altså rukket å bli sju år nå. Den har altså blitt en gammel traver, så det er på tide å lansere noe nytt.

Men det er altså ikke gjort på 1-2-3 når man har en modell som 911. For det å være en legende fører også med seg et ansvar.

‒ I tillegg til de enestående prestasjonene er 911 også godt egnet for daglig bruk, noe som gjør at den er i en egen klasse, sier Andreas Pröbstle, prosjektansvarlig for 911.

‒ Derfor tester vi kjøretøyet under alle forhold, i all slags vær og i alle regionene. Drivverket må fungere helt uten problemer på linje med væsken, systemene, operasjonsprosessene og displayene ‒ det er bare en måte å være helt sikre på at bilen kan reise gjennom en hel verden uten feil.

De tester ‒ og stresstester ‒ altså bilen slik at den skal fungere like godt i sprengkulda på Finnmarksvidda som i den stekende heten i Sahara. Og det gjelder ikke kun det mekaniske, for en utfordring som har dukket opp de siste årene er den selvkjørende teknologien.

For at morgendagens biler skal takle trafikken må den lære seg nasjonale trafikkregler, skilt og veimerking. Ergo nytter det ikke å lære bilen tyske skilt, den må kunne de norske, arabiske, kinesiske og alle de andre også.

Den kommende 911 er da også en globetrotter, og har besøkt en rekke land på sin ferd mot perfeksjonisme.

911 har vært i gulfstatene, Midtøsten, Death Valley (90 m.u.h.) og Mount Evans (4.300 m.o.h.) i USA, Kina, Italia, Tyskland og selv nord for Polarsirkelen i kalde Nord-Finland.

Og ja, selvsagt er den testet på Nürburgring ‒ det skulle bare mangle.

Så bilen har vært testet i temperaturer med et spenn på 85 grader, i høydeforskjeller på over fire kilometer, stått i de verste trafikkorkene og sust rundt på flere racerbaner. Den er altså klar til å ta verden med storm.

Den nye 911 som vil høre hjemme i 992-serien kommer tidlig neste år, og Porsche lover at den blir den aller beste 911 noensinne.

Den er iallfall den mest bereiste.

Her kan du sjekke ut bilder når den er ute på tur:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *