Hjem / Nyheter / Nye Macan gir oss litt 911
Porsche kommer med en ny generasjon Macan. (Alle foto: Porsche)
Porsche kommer med en ny generasjon Macan. (Alle foto: Porsche)

Nye Macan gir oss litt 911

Porsche har løftet sløret av den nye Macan-modellen, og her kan du sjekke den ut.

Mye av Porsches suksess kan spores tilbake til SUV-modellene, som på en måte brøytet vei for de sportslige SUV’ene vi har sett så mange av de seneste årene.


Den første, Cayenne, kom i 2002 ‒ og kritikken haglet mot Porsche. Hva i all verden holder de på med? var gjennomgangsmelodien.

Historien viser imidlertid at Porsche hadde full kontroll, mens kritikerne tok kraftig feil. Cayenne ble en bestselger, og førte tyskerne inn i en ny tid.

Den avlet med årene også en mindre SUV-modell, nemlig Macan. Den kom i 2014, og junioren vippet raskt Cayenne ned fra tronen. Porsche har så langt solgt over 350.000 Macan.

Og når vi er inne på junior. Macan skulle egentlig hete Cajun, og du kan jo gjette hva det skulle stå for. Hintet er altså junior, og da bør det ikke være altfor vanskelig. Svaret får du uansett helt nederst.

Macan har vært inne i sin første generasjon siden den kom, men nå kommer endelig oppgraderingen. I går presenterte nemlig Porsche den neste Macan, og nå ligner den mer på Porsche 911 ‒ ikonet i familien.

Tyskerne har nemlig gitt den både luftventiler og GT-rattet til 911, så nå bør den føles enda mer sportslig på innsiden.

Men de har også gjort en rekke endringer på utsiden, også for å få den til å ligne litt mer på 911 og superbilen 918 Spyder. Lyktene er stikkordet, og i de finner vi nå LED-teknologi som standard. Endringene gjør at bilen rett og slett ser bredere ut foran, og de har også oppgardert bakparten av bilen med en mer linjelekkert design.

Under skallet har Porsche også puttet inn nye assistenter, som for eksempel adaptiv cruise control med køassistent som også hjelper til med styring i lave hastigheter.

På innsiden har den fått det nye Porsche Communication Management (PCM), noe som åpner for en rekke digitale funksjoner. Macan har selvsagt berøringsskjerm, og den kommer fra 7 tommer og opp til 11 tommer avhengig av modellvariant. Og som Cayenne og Panamera kan også infotainmentsystemet stilles inn individuelt, og luftventilene er flyttet under skjermen.  

Den er også nettverkstilkoblet, noe som blant annet åpner for sanntidsdata til for eksempel navigasjonssystemet.

Nye Macan er også utstyrt med et intelligent firehjulsdriftsystem med Porsche Traction Management (PTM), noe som bør sørge for at kjøreturen blir enda mer behagelig.

Ikke overraskende viste Porsche fram den nye Macan i Shanghai. Kineserne har nemlig lagt sin elsk på den kompakte SUV-modellen, og av de rundt 350.000 som er solgt fram til nå har over 100.000 havnet i Kina.

Og da passer det jo bra at det kinesiske ordet «Mǎchǎng» betyr racerbane (ifølge Google Translate). Det bringer oss tilbake til quizen. Hva tenkte Porsche på da de ville kalle bilen Cajun? Jo, det er en kombinasjon av Cayenne og junior, men de fant heldigvis ut at det bare ble teit.

Her har du en video av den nye Cajun Macan:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *