Neste generasjonen Hyundai Kona har nå gått inn i produksjon. (Fotos: Hyundai)

Nye Hyundai Kona inn i produksjon

Et nytt samlebånd har begynt å rulle i HMMC-fabrikken i Tsjekkia, og det betyr at produksjonen av nye Hyundai Kona Electric har startet.


Det er all grunn til å ha store forventninger til nye Kona, for dette er altså en av de aller mest solgte elbilene i Norge. Faktisk ruller det over 20.000 slike med norske skilt, og det er for eksempel rundt dobbelt så mange som populære Hyundai Ioniq 5.

Nå er det kanskje ikke så rart, for mens Ioniq 5 kom i 2021, er den helelektriske Kona-versjonen en av de bilene som banet vei for den elektriske revolusjonen.

Det koreanske merket introduserte den kompakte SUV-modellen i 2017, og fulgte opp med en helelektrisk versjon kalt Kona Electric året etter. Ikke uventet var en kompakt høyreist helelektrisk og rimelig bil akkurat det nordmenn ventet på, og det kan man altså se av registreringstallene.

Siden har det kommet en rekke nye rivaler, og skal verdens aller mest populære kone holde tritt må Hyundai skille seg fra den første og komme opp med en ny og friskere en.

Den nye er fortsatt ganske kompakt, men har vokst ganske mye til en lengde på 4,36 meter og med en akselavstand på 2,66 meter. Det betyr mer innvendig plass, noe jo alle setter pris på. Og ja, bilen har også et overraskende romslig bagasjerom på 466 liter.

Rekkevidden har selvsagt vokst den og, og lyder nå på 514 kilometer via den store batteripakken på 65,4 kWh, mens standardpakken på 48,4 kWh åpner for en rekkevidde på 377 kilometer.

En ting som helst ikke bør vokse så veldig mye er prisen, og Hyundai Norge har presset den nye generasjonen Kona Electric helt ned til rundt 350.000 kroner ‒ så den bør være svært konkurransedyktig på akkurat det området.

Det som virkelig skiller den første og andre Kona er at den nye designet i Europa er bygd som en elbil helt fra grunn av, og blir en av 11 nye elbiler som Hyundai har planlagt innen 2030.

I likhet med dagens Kona, som åpnet for europeisk produksjon i 2020, skal også 2. generasjon settes sammen i Europa. Og mer bestemt på Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), og de har allerede dårlig tid.

Målet er nemlig å sette sammen 21.000 Kona Electric i løpet av 2023, og da er det greit at produksjonen nå har startet opp.

‒ For Hyundai er Europa et kjernemarked, og det reflekterer vi i dedikasjonen til kunder på tvers av kontinentet. Derfor produserer vi mer enn 70 prosent av våre modeller, som for øvrig er designet med tanke på europeiske kunder, i Europa, sier president og toppsjef i Hyundai Motor Europe, Michael Cole.

‒ I møte med økende etterspørsel etter våre elektriske modeller i hele regionen, og med fokus på raskere levering, er det å produsere en av våre viktigste elbiler i Europa en bekreftelse på viktigheten av det europeiske markedet.

Nye Kona Electric vil utgjøre 15 prosent av produksjonen til Hyundais fabrikk i Tsjekkia, og årlig produksjon skal være 50.000 biler. Nytt av året er at fabrikken også skal sette sammen biler for venstrekjøring, slik som Storbritannia, Irland og Kypros.

At nye Kona er «made in Europe» viser også batteriet, for battericellene er produsert av LG Energy Solution i polske Wroclaw. Batteripakkene bygges og monteres på en dedikert produksjonslinje hos HMMC, opplyser Hyundai.

Og den aller beste nyheten er altså at samlebåndet for Kona Electric nå har startet opp, og dermed er produksjonen av den nye elbilen endelig i gang.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter