Hjem / Nyheter / Nye GLE hybrid med drøy elektrisk rekkevidde
Mercedes GLE kommer som en plug-in hybrid med drøy elektrisk rekkevidde. (Alle foto: Mercedes)
Mercedes GLE kommer som en plug-in hybrid med drøy elektrisk rekkevidde. (Alle foto: Mercedes)

Nye GLE hybrid med drøy elektrisk rekkevidde

Det er snart en ny SUV-konge blant oss som også fungerer som en elbil. Den kommende Mercedes GLE har en drøss med nyheter, og de første prisene er også klare.

På 1990-tallet bestemte Mercedes seg for å fylle tomrommet som hadde oppstått mellom den mindre GLC-klassen og den større GLS-klassen, og de valgte å introdusere en M-klasse til tross for at rivalen BMW har modeller kalt akkurat det og at de selv hadde en E-klasse som den passet inn i.


Mercedes valgte detter å kalle modellen ML for å skille den fra BMW’s lynraske modeller, og det ble den kalt til de endelig tok til fornuften og døpte den om til GLE i 2015.

Den første generasjon av det som i dag er GLE kom som 1998-modell, før Mercedes oppdaterte til andre generasjon i 2006 og tredje og nåværende generasjonen i 2011.

Men med alt som skjer av utvikling i bilbransjen for tiden er det helt klart på tide med en ny GLE, og det skjer altså til neste år.

Blant nyhetene er at den kommer som 7-seter, får aktiv luftfjæring, 100 prosent variabel firehjulsdrift, autonom køkjøring, den nye intelligente cockpiten med MBUX ‒ og en oppsiktsvekkende hybridløsning som gjør den til en aldri så liten elbil.

‒ Det er det ekstra gledelig å kunne bekrefte at nye GLE også kommer som plug-in hybrid, med hele 100 kilometer elektrisk rekkevidde, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Tyskerne hever altså lista for hybrider kraftig, og mange vil klare seg kun med batteridrift i den daglige driften med en GLE plug-in hybrid.

Nye GLE har fått strukket akselavstanden med 8 centimeter, noe som gir bedre plass innvendig. Den nye modellen har 69 mm større benplass bak og 33 mm mer takhøyde, og de har også lagt inn i en løsning hvor det er mulig å få opp to ekstraseter ‒ derav 7-seter.

Dette gjør også sitt til at bagasjeromskapasiteten er på 825 liter, noe som kan økes til hele 2.055 liter ved å slå ned andre seterad.

Utvendig er den selvsagt kraftig modernisert i designet som også skal gi betraktelig mindre luftmotstand, og det er blant annet mulig å få en GLE med gedigne 22-tommers felger som gjør den enda røffere i utseende.

Under skallet er det en drøss med nye assistenter. Den har blant annet start/stopp, Active Distance Assist (følger trafikken), Active Brake Assist, Active Blind Spot Assist, Active Steering Assist og Active Distance Assist.

Nordmenn er som kjent noen aktive folk, og vi sleper både båter og campingvogner på sommeren og snøscootere på vinteren. Dette bør GLE passe ganske så perfekt til. For ikke bare er den stor og sterk, men det er også mulig å få noe som kalles Trailer Manoeuvring Assist, en assistent som hjelper deg med ryggingen om du har henger bak.

For øvrig kan nye GLE trekke hele 3,5 tonn.

Av andre ting vi finner i den oppgraderte modellen kan vi nevne E-Active som automatisk stiller inn bilen til å håndtere forskjellige underlag. Dette inkluderer en smart funksjon kalt Curve som gjør at bilen faktisk lener seg inn i svingene akkurat som en motorsykkel, og på den måten takler sentrifugatkraften på en bedre måte.

Curve er å finne i pakken til E-Active Body Control, som inkluderer nyutviklede Airmatic luftfjæring med et system hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. På toppe av dette har de noe kalt Road surface scan, hvor kameraet kontinuerlig overvåker veioverflaten og sender informasjonen til dempesystemet slik at ujevnheter kompenseres vesentlig før du treffer dem.

MBUX er som de fleste nå bør ha fått med seg en intelligent multimedialøsning som også er introdusert i A-klasse og elbilen EQC. Systemet er videreutviklet fra A-klasse, og kan blant annet automatisk justere setet etter høyden på føreren. MBUX fungerer også via talekommandoer og håndbevegelser og har kunstig intelligens, og vil dermed lære seg førerens vaner og vil tilpasse valgene automatisk.

Hermansen opplyser at den nye GLE blir tilgjengelig i Norge med to motoralternativer i første omgang ‒ en sekssylindret EQ Boost-motor og en ny dieselmotor.

GLE 450 4Matic får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm.  GLE 300 d 4Matic får en effektiv dieselmotor med lavt forbruk og et solid dreiemoment på 500 Newtonmeter.

Etter dette vil flere andre varianter komme, inkludert hybriden med 100 kilometers batterirekkevidde.

Så var det dette med prisene da.

Dieselversjonen starter på 914.000 kroner, mens 450-modellen er satt til 1.105.000 kroner.

‒ GLE er antakelig markedets mest avanserte modell, og med standardutstyr til over 65.000 kroner inkludert, er det en svært attraktiv pakke som nå tilbys norske kunder, sier Hermansen.

Her er mer fakta rundt den nye SUV-kongen som er på vei:

Mercedes-Benz GLE 300 d 4MATIC GLE 450 4MATIC
Sylinderarrangement R4 R6
Volum (cc) 1950 2999
Ytelser (kW/hk) 180/245 270/367
Ved rpm 4200 5500-6100
Ekstraytelse via EQ Boost (kW/hk) . 16 (22)
Dreiemoment (Nm) 500 500
Ved rpm 1600-2400 1800-4500
Ekstra dreiemoment via EQ Boost (Nm) . 250
Blandet forbruk (l/mil) 6,4-6,1 9,4-8,3
Blandet utslipp (g CO2/km) 169-161 214-190
Akselerasjon 0-100 (km/t) 7,2 5,7
Topfart (km/t) 225 250
Pris i kroner eks. lev. 914.000 1.105.000

Her er flere bilder av den nye Mercedes GLE:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *