Hjem / Nyheter / Nybilen kan bli 80.000 kroner dyrere
Toyota kommer med en ny RAV4 til neste år. Den kan raskt ble mye dyrere enn hva dagens modell er. (Foto: Toyota)
Toyota kommer med en ny RAV4 til neste år. Den kan raskt ble mye dyrere enn hva dagens modell er. (Foto: Toyota)

Nybilen kan bli 80.000 kroner dyrere

I 2019 innføres strengere utslippstester rundt bilene i EU, noe som vil medføre at enkelte modeller kan bli 80.000 kroner dyrere i Norge om regjeringen ikke foretar seg noe.

Dieselgate i 2015 hvor blant annet Volkswagen jukset med utslippstallene utsløste hektisk møtevirksomhet hos EU, og resultatet ser vi allerede nå i form av en ny teststandard for biler kalt World Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Denne er forkortet WLTP, og er en test som faktisk allerede er innført.

I september 2017 ble den offisielt en standard for nye modeller introdusert på markedet, men ikke for de nåværende som kommer med oppgraderte modeller.

Det skjer i september 2018 ‒ altså ett år etter. Da må alle nye biler gjennom WLTP, som altså tar høyde for mer reell kjøring enn den tidligere New European Driving Cycle, forkortet NEDC.

WLTP-standarden kalkulerer også CO2-utslippet på en annen måte, og utslippstallene vil mest sannsynlig bli høyere.

Nå har EU også bestemt seg for å stramme skruen rundt Real Driving Emissions, kalt RDE, og myndighetene må nå sjekke utslippstallene for alle modellene en gang i året gjennom hele livsløpet.

Dette vil etter alle solemerker bety at CO2-utslippet fra bilmodellene vil gå opp i 2019, noe som igjen betyr at nybilene i Norge blir dyrere. CO2-avgiften er nemlig en stor del av de totale bilavgiftene som staten henter inn.

NAF sier at bilene vil bli mellom 20.000- og 80.000 kroner dyrere når vi runder 2019, og er bekymret for de allerede hardt avgiftsbelastede bileierne.

‒ Regjeringen er fortsatt taus om hva de har tenkt å gjøre når alle biler får nye utslippstall fra EU i 2019. Vi mener det er kritikkverdig, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

‒ Vi hadde forventet at regjeringen kom med et signal på hva de nye testene betyr for bilprisene i Norge. Det gjør de ikke, sier hun videre.

En av regjeringsmedlemmene er Frp, som også har samferdselsministeren i Ketil Solvik-Olsen. De liker å fremstå som partiet for bilistene, og har uttalt en rekke ganger at de vil ha ned avgiftene rundt bilene.

‒ Vi skjønner dette er vanskelig for Frp, men dette må vi snakke om, sier Sagedal.

Elbilforbundet har på sin side etterlyst høyere avgifter på fossilbil, slik at bilistene «presses» over på de avgiftsfrie elbilene. NAF mener på sin side at det er for tidlig, selv om de er enig i målet om kun nullutslippsbiler i nybilbutikken i 2025.

‒ Over 30.000 står venteliste for sin nye elbil. Da blir det feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021, påpeker kommunikasjonssjefen.

Det ser som kjent mye på elbilfronten om dagen, men det store innrykket av elbiler får vi ikke før på 2020-tallet. Da vil de helelektriske variantene nærmere seg fossilbiler i både rekkevidde og ladetid i forhold til drivstoffylling.

‒ Vår oppfordring er klar: Gjør som Danmark som var tidlig ute for å finne en løsning slik at ny målemetode ikke skal ramme bilkjøperne, oppfordrer Sagedal.

CO2-komponenten rundt bilavgiftene er en såkalt klimaskatt, og utgjør nærmere halvparten av den totale engangsavgiften på en nybil.

‒ Statsministeren sier hun mangler 9 milliarder i avgifter på bil. Vi vil advare mot å bruke de nye målemetodene på å øke nybilprisen på bensin- og dieselbiler. Det betyr at utskiftingen av bilparken kan stoppe opp og de gamle modellene lever lengre. Det kan føre til færre nye, sikre og miljøsnille biler på veien, som er det motsatte av det alle ønsker seg, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *